Makrófotózás |
*mm* |
|
A digitális fényképezőgépek elterjedése sok változást hozott a fotózás világában. Ilyen mindenki számára észlelhető változás, hogy a kompakt gépek többségével remek közeli, vagyis makró fotók készíthetők. A tükörreflexes fényképezőgépek optikáit azonban még mindig a régi trükkökkel kell rávenni a megfelelő nagyításra. Makró fotózásról szóló cikkünkben ezeket a trükköket igyekszünk bemutatni.
|
SDHC kártya HD minőséghez |
kerki |
|
Nagy adatátviteli sebesség és nagy kapacitás: ez a két tulajdonság elengedhetetlen a csúcsminőségű HD videózáshoz használt memóriakártyák esetén. A 4 GB és 8 GB tárhelyt biztosító Verbatim HD Video SDHC kártyák már megvásárolhatók.
|
Filmelőhívás |
kgv |
|
A képek kémiai úton történő rögzítésének az a lényege, hogy a fényérzékeny anyagban a fény fotokémiai változásokat eredményez.
A gyakorlatban ezüstsókat használnak fényérzékeny anyagként, és zselatinba ágyazva viszik rá az átlátszó hordozóanyagra.
|
Fény és fénymérés |
kgv |
|
A fény elektromágneses hullám, kvantumokban terjed, vákumban a sebessége 3×105 km/s.
A szemünk 390 nanometer-től 780 nm-ig lévő hullámhosszokat látja (1 nm=109m).
|
Kompozíciós ismeretek |
kgv |
|
A képben van egy fő pont, ahová a figyelem terelődik. A kompozíción belüli elemeknek egyensúlyban kell lenniük, a képi elemeknek harmónikus egészet kell mutatniuk.
|
Fotótörténet |
kgp |
|
A camera obscura-t, a sötét kamrát már a középkorban is ismerték, és kísérleteztek vele. Ez egy zárt doboz, elülső falán kis nyílással.
A nyíláson áthatoló fénysugarak a kívül lévő tárgyak színes, hű, de fordított képét rajzolják ki a doboz hátsó falának belső oldalára. A sötétkamra első tüzetes leírása Leonardo da Vincitől származik. A camera obscura ugyanazon elvek szerint állította elő a tárgyak képét, mint a későbbi fényképezőgép. Eleinte kézi rajzoláshoz szolgáló segédeszköznek tekintették, de kézenfekvővé vált a gondolat, hogy ezt a képet valahogyan rögzíteni kéne.
|
170 éves a fényképezés |
f*k |
|
"A fénytan és a kémia valamennyi tudományos elméletét megzavarja, és ha beválik, forradalmasítja a rajzművészetet" - írták a francia lapok azután, hogy a francia akadémia ülésén bemutatták Louis Daguerre találmányát, a "fénnyel rajzolt képet." A nagy eseményre kétszáz éve, 1839. január 7-én került sor, ezt a napot tekintik a fényképezés születésnapjának.
|
A fényképezés elemei |
eszgyé |
|
Amikor fényképfelvételt készítünk, az exponáló gomb lenyomása pillanatában a zárszerkezet kiold, így a lencsén keresztül fény jut be a gépbe. Ez a fénymennyiség általában elegendõ ahhoz, hogy a film fényérzékeny emulziójában okozott kémiai változásokkal a képet rögzítse.
A képen azonban gyakran nem ugyanazt látjuk, mint amit az exponálás pillanatában elképzeltünk. A kép megvilágítása, színe, élessége is megváltozhat. Ennek az az oka, hogy az objektív képe a fizikai körülmények által meghatározott, a kép beállításakor viszont az agyunk sokat hozzátesz és korrigál ezen a képen. Ezért a gép különbözõ beállításával egészen más hatásokat érhetünk el. Vegyük sorra, milyen lehetõségünk van a kép megkomponálására!
|
Ötletek amatõr fényképészeknek |
eszgyé |
|
A fényképezés elég költséges hobbi, ezért még ha csak a nyári kirándulások élményeit akarjuk is megörökíteni, a jobb eredmény elérése érdekében érdemes néhány alapvetõ elméleti ismerettel is felvértezni magunkat. Ha tisztában vagyunk a gépünk és a használt film képességeivel, tudatosabban és kisebb hibaszázalékkal komponálhatjuk a képeinket.
|
A szem és a fényképezőgép |
eszgyé |
|
Ha összehasonlítjuk az emberi szem és a fényképezõgépek felépítését, sok hasonló funkciójú, gyakran hasonló szerkezetû elemet is találunk. Ez valójában nem meglepõ, hiszen mindkét “eszköz” ugyanazt a szerepet látja el: különbözõ fényviszonyok mellett, különbözõ távolságban lévõ tárgyakról kell éles képet létrehoznia egy fényérzékeny felületen.
|
|