A reklám fajtái, eszközei
Mindössze egy szó, amely egy hatalmas iparággá fejlődött az utóbbi évszázadban. Francia eredetű: réclamer-jelentése: elismétel, újra elmond. Ez a tulajdonképpeni lényege. Számos definícióval találkozhatunk. Egyik példa ezek közül: A reklám olyan személytelen fizetett, meggyőzésre törekvő forma, amelyet az ismert megrendelő a médiumokon keresztül juttat el a potenciális fogyasztókhoz egy termék, szolgáltatás, vagy ötlet népszerűsítésére, forgalmának fellendítése érdekében.
,, ...nincs az a sör, amire érdemes 10 percet várni, de 10 millió évet- az más!" (Guinness,Evolution)
Története két korszakra osztható. Az első periódus a reklám megjelenése és fejlődése. Az első dokumentum , ami fennmaradt egy egyiptomi papirusztekercs, amiben egy szökött rabszolgát keres gazdája. Ez a British Múzeumban ma is megtekinthető. A következő állomás az i..e.3.- 4. század. Az ókori Görögországban a bortartó edényeken megjelentek a cimkék, amiket falfestményeken hirdettek az áruk megjelölésével. A középkorban a verbális reklám volt jellemző, a kikiáltás, hiszen a lakosság többsége sem olvasni, sem írni nem tudott. Áttörő változást a könyvnyomtatás feltalálása hozott a sokszorosítás révén. A napilapokban a 18. század közepétől találkozhatunk reklámmal. Ekkor már tudományosan foglalkoztak szakemberek vele. A második periódusban, a 19. századtól már reklámtevékenységrőlés tudatos fejlesztésekről beszélhetünk. A reklámipart- nevezhetjük így- már nem a kereskedők, hanem a gyártók uralják, mert már tömegméretű termelésről beszélhetünk. Azóta is folyamatos fejlődés, evolúció jellemzi.
Egyesek szerint pozitív hatású a reklám ugyanis megismerteti az embereket a termékekkel, szolgáltatásokkal ezért tájékoztató, segítő jellegű. Míg mások álláspontja az, hogy a reklám negatív, ugyanis korlátozza a versenyt, a monopóliumoknak, multiknak kedvez. Szerintem mindkét állásfoglalásban van igazság. Természetesen mint minden mást, a reklámot is törvényekkel szabályozzák. Egy törvényrészletet idézek, ami a mi életünket is befolyásolja: ,, Tilos a reklámtevékenység óvodákban, általános iskolákban, kollégiumokban, gyermekjóléti alapellátást nyújtó intézményekben, kivéve az egészséges életmód, kultúra, oktatási tevékenység, környezetvédelem."
Mivel hatalmas iparágról beszélünk, különböző csoportosításokban tárgyalhatjuk.
Fajtái szerint a reklám lehet:
- racionális, azaz tényeken alapul és tárgyilagos, fontos információkat közöl
- emocionális, vagyis nem kötődik a termék vagy szolgáltatás objektív tulajdonságához. A fogyasztót érzelmi és hangulati elemek segítségével befolyásolja
,, Hozd el anyádat is!" ( Sziget Fesztivál )
-sokkoló reklám, ugyanis a nagy tömegű és egysíkú reklámokra már nem figyelnek az emberek, ezért megdöbbentő képekkel, rövidfilmekkel, humoros jelenetekkel sokkolnak
- társadalmi célú reklám, ami közcélokat szolgál. Társadalmi célú hirdetésnek is szokták nevezni
A reklámot el is kell juttatni az emberekhez. Kell hozzá a reklámeszköz: a reklámüzenet kódolt megfogalmazása és a reklámhordozó. Ez a kommunikációs csatorna, mely az üzenet továbbítására szolgál. Manapság médiumnak, többes számban médiának nevezünk. Ezek lehetnek:
- auditív /hangon keresztüli/, mint a rádió, hangosbemondó
- vízuális /kép által/: sajtó,plakát, köztéri tábla, fényreklám, szórólap, katalógus
- audiovizuális /kép és hang együttesen/, mint a televízió, mozi, internet
- egyéb érzékszervekre ható, ilyen az illatminta, kostoló
,, Megáll az eszed, ha eszed!" ( Cheetos )
Napjainkban a média minden csatornája eléri az embereket, bombáznak bennünket a reklámokkal akár direkt, erre a célra épülő tévécsatornákon keresztül, ahol a műsoridő jelentős részét a reklámok, fizetett hirdetések teszik ki.Találkozunk indirekt reklámmal, ahol a szereplők használják az adott márkát, ezzel befolyásolják a nézőket. Természetesen léteznek jó és rossz reklámok. Geszti Pétert rappert, színészt, reklámcég társtulajdonost idézném:
,, ...a megrendelő számára az a jó reklám, ami elad. A fogyasztó pedig azt szereti ha a reklám nem pusztán informálja, hanem szórakoztatja.....olyan mint a nagy sláger. Megjön tőlük az ember életkedve, elkapnak érzelmileg, szívesen felidézed őket, ahogy a slágerek is felidéznek egy napot, egy szerelmet, valamit abból, ahogy te szeretsz élni.
A nagyszerű reklámok még később is ugyanúgy felidézik a márkát, a kort is, melyben születtek, hiszen oly jellemző marad stílusában az aktualitása.....de a reklám fura drámája, hogy nem lehet örök értékű, hiszen lényegéből fakadóan avul: már jövőre másként kell a célcsoportosított emberi tömegekhez szólnia."
Felhasznált források:
www.szentesinfo.hu/szentesielet.2007/6.szam
hu.wikipedia.org/wiki/Reklám
http://p2p-fusion.mokk.bme.hu/w2/index.php?title=
cspv.hu/2/8/old13/ext1
www.areklamhelye.hu
|