Az iskola legTÖKösebb tanára
Interjúmat Szittyai Istvánnal, iskolánk matematika illetve fizika szakos tanárával készítettem, aki az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Németh László Tudományos ÖnképzőKör tanárpatrónusa.
Mesélne kérem a tanári pályafutásáról?
1996-ban diplomáztam az akkor még József Attila Tudományegyetemen, ami most már Szegedi Tudományegyetem, matek-fizika szakos középiskolai tanárként. A doktori munkám elég jól sikerült, abban az értelemben, hogy felajánlották, hogy maradjak az egyetemen doktoranduszként, és próbáljak doktori fokozatot szerezni. Erre nem került sor, de három évig doktorandusz, utána pedig még hét évig tanársegéd voltam a szegedi Bolyai Intézetben, algebra tanszéken, és egyetemistákat volt szerencsém oktatni 10 évig. Ez a hosszú korszak 2006-ban zárult le, amikor itt kezdtem el tanítani.
Mesélne kérem az NL TÖK mozgalomról?
Röviden ennek az a története, hogy 2011 januárjában néhány diákkal együtt a Ságvári Gimnáziumban meghallgattunk egy előadást. Akkor még nem tudtuk ki az a Csörgő Tamás, annyit tudtunk, hogy ő egy Amerikát is megjárt magyar részecskefizikus, aki előadást tartott, és a végén tett egy olyan lépést, amit azóta úgy hívunk, hogy a Magyar TÖK Mozgalom meghirdetése. Egy működő modellről mesélt: Gyöngyösön már évek óta van egy természettudományos önképző kör, ami keretében tudósok, diákok találkoznak és előadásokat tartanak egymásnak, főleg természettudományos témákban. A részletekbe nem mennék bele, azért találkozott bennem ez a dolog korábbi gondolatokkal, mert valami ilyesmin én is gondolkoztam már. Az első előadásra 2011 szeptemberében került sor a gimnáziumban.
Hogyan működik a TÖK?
A több, mint egy tanéve működő TÖK működése abba merült ki, hogy főleg meghívott előadókat próbáltunk meg idehozni a gimnázium önképző körébe. Igyekeztünk mindenféle természettudományos témában találni ilyen előadót, aki jó előadó, jó témája van, és érdekelheti a diákságot. Ez többé-kevésbé sikerült is, mert biológia, biofizika, fizika, informatika, matematika témában is voltak előadások. Nem ez a végső célja a dolognak, lényegében ez az egyik, ez a tudós-diák kapcsolatok, de valahol az önképzés is lenne a cél, hogy a diákokat mozgassuk meg, hogy elmélyedjenek egy témában és akár előadásokat tartsanak belőlük. Szerencsére erre is van példa, voltak már az előző tanévben is diákelőadások.
Mik voltak eddig az NL TÖK legnagyobb sikerei?
A legnagyobb sikerünk az előző tanévben, hogy nagyon intenzíven működtünk, és valamilyen szinten ennek a jutalmaként nyáron jutottunk el a csúcsra, amikor is egy éppen Magyarországon tartózkodó Nobel-díjas tudóst láthattunk vendégül, aki Csörgő Tamás vendége volt, Roy G. Glauber. Az ő tiszteletére, 2011 július 18-án tartottunk egy konferenciát.
Kinek ajánlja az önképző kört?
A gimnazista korosztálynak. Az előadóktól mindig azt kérem, hogy lehetőleg az előadásaikat úgy próbálják felépíteni, hogy az érthetősége ne függjön attól, hogy most valaki kilencedikes vagy tizenkettedikes. Tehát lehetőleg nem elveszni a részletekben és a szakkifejezésekben. Akiknek mindenképpen ajánlom, az kilencediktől felfele, nekik már tényleg élvezhetőek az előadások. Alapvetően ezt a korosztályt akarjuk megcélozni.
Értem. Köszönöm szépen, hogy időt fordított erre a beszélgetésre!
Kiss Tamás 12/A
szerk: ajánljuk a TÖK oldalt
|