Szuper infók a Szuperinfó tördelőjétől
A Szuperinfót hetente 26500 postaládába juttatják el, és még ennél is többre tehető az olvasók száma. Nagybátyám, Baricsa Attila az újság tördelőszerkesztője, őt kértem fel interjúra, hogy betekintést nyerhessünk a hirdetési lap készítésének folyamatába.
- Mióta vagy a Szuperinfó szerkesztője?
- 1991 óta. Hódmezővásárhelyen a Szuperinfó 1990 óta jelenik meg, de az első évben a nyomda feladata volt a hirdetések megszerkesztése és az újság tördelése.
- Milyen munkakörben tevékenykedsz?
- Tördelőként a hirdetéseket kell megszerkesztenem és összeraknom nyomdakész állapotra, csütörtök délután négy óráig.
- Kikkel dolgozol együtt, és ők milyen feladatokat látnak el?
- Az irodában Mónikával dolgozom, az ő feladata az apróhirdetések átnézése, illetve azoknak a dolgoknak az elvégzése, amire nincs időm vagy nincs hozzá kedvem.
- Hogyan jutnak el hozzátok a hirdetések?
- A városban két irodánk van, ahova le lehet adni a hirdetéseket, ott dossziékba rendezik őket, amiket pedig elhoznak nekem.
- Tehát a hirdetések begépelése teljes mértékben a ti feladatotok. Sokszor meggyűlik a bajotok a hirdetésfelvevők helyesírásával?
- Nos, néha igen. Először mindent szóról szóra begépelünk, és ezután látunk neki a helyesírás ellenőrzésének, és a hibák kijavításának. Nem egyszer fordult már elő, hogy az egész szöveget át kellett, hogy fogalmazzuk az érthetőség érdekében.
- A szöveg begépelése után a külcsín megszerkesztése következik. Egy hirdetés kinézetét a saját ötleteid alapján készíted el, vagy konkrét elképzeléseket kell követned?
- Javarészt én találom ki őket, de néha adnak megkötéseket is, sőt van rá példa, hogy már eleve kész hirdetéseket kapok, amikkel nincs is további teendőm.

- A te feladatod eldönteni, hogy mi hova kerül az újságban?
- Nem, én csak a kinézetért vagyok felelős, a szerkesztő szabja meg a hirdetések elrendezését. Lerajzolja, hogy mit hol szeretne viszontlátni, én pedig összerakom az oldalakat, majd elküldöm neki átnézésre. Ha valami nem megfelelő, azon módosítok.
- Valamilyen séma szerint végzed a teendőidet?
- Nem igazán. Igyekszem az egészet folyamatosan csinálni. Megkapom az anyagot, beteszem a helyére, ha pedig új hirdetéssel találkozom, akkor azt megszerkesztem.
- Milyen programokat használsz?
- Kiadványszerkesztésre, azaz a színek és szövegtípusok kiválasztására, a képek, logók és szövegrészek elrendezésére a QuarkXPress-t használom, a képeket pedig a Gimp-pel szerkesztem.
- Hogyan osztod be az idődet? Lapzárta előtt biztos felsűrűsödnek a tennivalók.
- Hétfőn és kedden 8-8 órát dolgozom, szerda délután négytől pedig egészen csütörtök délután négyig az irodában vagyok.
- Tehát jóformán egy egész napot töltesz a képernyő előtt? Mennyire visel ez meg téged?
- Néha jut időm egy-két óra alvásra, de sokszor valóban egy egész napot átdolgozok. Mostanra már teljesen hozzászoktam, néha még csak álmos sem vagyok. Persze azért kimerítő, a holtponton olyan reggel 8-10 óra körül esek át.

- Ennyi monitor előtt eltöltött időtől nem fáj a szemed?
- Fájni nem szokott, csak amikor végzek, szoktam észrevenni a periférikus látóteremben fényváltozásokat.
- Azt hiszem, nem kell kérdeznem mi az első dolgod, amikor csütörtök esete hazaérsz.
- Tulajdonképpen a csütörtök este ugyanúgy telik, mint bármelyik más hétköznapi este. Még tévézem egy kicsit, majd lefekszek aludni, másnap pedig kipihenten ébredek. A szerdai kimaradt alvást pedig szombaton és vasárnap egy kis ebéd utáni sziesztával pótolom be.
- Pénteken kezedbe kapod az újságot. Mi teszel?
- Megnézem, hogy a kétes minőségben kapott hirdetések jól nyomtatódtak-e ki, meg milyenek lettek a színek, mert az nagyban a nyomdán múlik.
- Volt már olyan, hogy valami nagyon rosszul sült el?
- Persze, volt olvashatatlan hirdetés, de azt úgy kaptuk. De mivel ez önhibánkon kívül történt, nekünk nincs bajunk belőle.
- Már közel húsz éve csinálod ezt. Még mindig szereted?
- Persze. Másképpen nem is csinálnám.
- De azért biztos vannak negatív tapasztalataid is. Mi az, ami különösen idegesítő a számodra?
- Azt nem szeretem, hogy a legtöbb hirdetést (kb. 70%-ot) szerdán hozzák, és akkor már nem tudok agyalni a kinézetén, csak darálom bele az újságba.
Meg hogy odaírják a hirdetésfelvevők, hogy szép legyen, élénk színekkel, feltűnő, nőies hangulatú, stb. Ezeket nem szeretem, mert nem tudok mit kezdeni az ilyen instrukciókkal.
- Mi az, amit a legjobban szeretsz benne?
- Az alkotás öröme, kreatív hajlamaim kiélése. Tényleg élvezem ezt csinálni, és remélem, hogy a következő 20 évet is a Szuperinfónál fogom eltölteni.
|