mit mond a film, pl.: zenés, könnyed szórakoztató, operett – nincs mélyebb mondanivaló
bűnügyi film – bűnelkövetés - bűnüldözés folyamata – nincs pl.:
Sherlock: logikai játék (technikai intelligencia szükséges lehet)
Esztétikai minőség: - hogyan mondja a film
minden filmtípusra kötelező
esztétikai műveltségre van szükség
a műalkotás lényege (tér-idő szervezés, színészi játék)
Történeti szempont – milyen kor pecsétje van rajta
a nézőnek információk birtokában kell lennie
az alkotó pályájának fölfelé vagy leszálló ágában készült a film
Jancsó: pl. Szegénylegények (1965): a magyar film nagykorúvá válásának időszaka, Jancsó munkésségénak felfelé szálló ágában, saját nyelv megteremtése
Hitchcock: a thrillert teremtette meg – a 30-as évek óta változtak az effektusok
Lehet filmet elemezni még:
a cselekmény felbontása,
alkotóelemei szerint
szemiotikai, strukturális módszer
jelek, szimbólumok, dramaturgiai felépítés szerint
rendezői eszközök felsorolása
rendező egyénisége, a film a rendező művészete!
rendezői stílus ismérvei, megoldása, hibái
összehasonlító filmelemzés
- forgatókönyv összemérése a kész filmmel: ha a forgatókönyv és a film nincs szinkronban egymással; az elemzés segít az értékek földerítésében
- irodalmi adaptáció esetén a könyv és a film összehasonlítása
Mozgóképek pszichológiai és szociálpszichológiai olvasata
Pszichológia = lélektan, lelki jelenségek vizsgálata
A filmek hatásmechanizmusa:
•mennyire tudjuk befogadni a lelki jelenségeket, átélés, reakció (megrendülés, sokkolás, elborzasztás, elidegenítés, öröm elérése), felszabadítás
•lelki mechanizmusok továbbadása
•ha nem érint meg, nincs esztétikai vagy pszichológiai funkciója (ócska kommersz) -> a szem rágógumija
•lelki folyamatok visszaadása
•cselekvési minták adása
•lelki folyamatok indukálása
Sztárkultusz, sztárrendszer
Példaképek (gesztusok, viselet, cselekedetek stb.)
Sztárrendszer kialakulása: már a filmtörténet elején: szép emberek, példás viselkedés
A magyarországi sztárok jellege eltér a hollywooditól (más az európai eszmerendszer, mint az amerikai)
200 millió dolláros honorárium is van, a sztár megszabhatja a partnert, a forgatókönyvet
Médiasztár: negatív példa
Szociálpszichológia: a pszichológia azon ága, amely a személyek egymásra gyakorolt
hatásának elemzését helyezi a figyelem középpontjába.
A kollektív élmény kategóriája: igazi élmény -> a film kollektív művészet
hatásmechanizmus:
a néző része a nézőtéri közönségnek (borzadály-, kacagóhullám stb.)
a moziközönség mindig változik – más a hatás – közös értékek kialakulása
tömeg magatartása: események követése, lelkesedés, csalódás
Mozgóképek esztétikai olvasata
Művészet-e a film?
6-7000 film jelenik meg évente a világon – 95%-a nem művészet
5%-a művészet is lehet: 200-300 film – nem mind jelentős
Művészet,
ha megteremti az esztétikai értékeket
ha képes nézőt katartikus élménnyel megajándékozni
Balázs Béla: a filmesztétika klasszikusa (előbb költő) – politikai hitvallása szélsőséges (Tanácsköztársaság idején ultrabalos). Művei Ausztriában, Németországban, és később a Szovjetunióban születtek – nem fordították le magyarra mindet.
Alapművei: 1924-ben: Látható ember, 1930-ban: A film szelleme.
A film formanyelvének legfőbb sajátosságai
•a távolság állandóan változik a néző és a jelenet között
•a jelenet totális képrészek részekre bontása
•a részletképek változó beállítása (szemszög, perspektíva)
•vágás vagy montázs – a felbontott részletképek megszabott sorba illesztése
Képszerkesztés
•a legkisebb elemi egység a kép (egy mozgásegységet foglal magába)
•képek egymás mellett: képsor (mint a nyelvben a szó és a mondat)
•montázs: képsorok egymás mellett
A formanyelv változásai függnek a kor lehetőségeitől. a technika határaitól, divatoktól, iskolák, izmusok stb. alapelveitől
A filmművészet kifejezőeszközei
elemi eszközök: tér- és időszervezés
plasztikus vagy képen belüli (plánok, beállítások, fény-árnyék)
ritmikus eszközök (vágás, gépmozgások)
szintetikus eszközök (irodalom, művészet, iparművészet)
kiegészítő és alkalmazott eszközök (hang, szín, zene)
Elemi eszköz: tér- és időszervezés – a legelemibb követelmény a teret és az ídőt kialakítani. A tárgyakat térben, a jelenségeket időben tükrözi a film. Filmtér-filmidő egymást feltételező fogalmak. Térbeli dimenziók: 4 dimenzió – 3 valóságos – 1 fiktív. (a szélesség és a magasság valóságos, a mélység fiktív, az időbeli dimenzió a filmen tetszés szerint alakítható)
Plasztikus eszközök:
Plán: a tárgynak a kamerától való távolsága (képnagyság)
közelkép – premier plán
középkép – second plán
távolkép – totálplán
+ szuperpremier, kistávoli, nagyközeli
Plán és beállítás:
Beállítás: a nézőszög elválaszthatatlan
vízszintes, rézsútos, függőleges, felső, középső, alsó
Szabó István: „Erkölcsi kérdés, hogy hova állítom a kamerát”
alulról: nőnek az emberek
felülről: törpeség, kiszolgáltatottság
rézsútos: az egyensúly megbomlása
Fény-árnyék:
kiemeli a tárgyak körvonalait, mélységérzetet teremt
a film a fényírás művészete, hangulatot teremt, érzelmet fejez ki, értelmező
az alulról megvilágított arc ellenszenves
fénykoszorú -> glória
Ritmikus eszközök
Vágás:
nem csak mechanikus tevékenység
a vágás a második rendezés
a vágó adja a végleges formát
a 2000-3000 m-es filmek sokszorosát veszik föl
a fölösleges anyagok eltávolításának szükséglete
(Gál István, Szabó István pl. maga vág)
Gépmozgások
Panorámázás: a felvevőgép saját tengelye körül forog
Daruzás: függőleges mozgás (tömegjelenet stb.)
Kocsizás (előre, hátra, oldalt)
Variózás (hirtelen ráközelítés)
Kézi felvételek egyre gyakoribbak
Szintetikus eszközök:
a film szintetikus művészet – a társművészetek formanyelvi sajátosságainak szintézise
film = irodalom + színház + képzőművészet + zene
Kiegészítő és alkalmazott eszközök:
Hang:
monológ, párbeszéd, tömeg-zaj (szöveg)
zajok, zörejek – természetes zajok
zene
realisztikus (a történet jellegéből ered – zenés filmműfajok)
funkcionális (aláfestő)
szervesen beépül az alkotásba – (de: a Sorstalanságban eltér a zene hangulata a képtől – hiba)
a jó zene „nem telepszik rá” a képekre
Szín:
a 30-as évek végétől már van
általános elterjedés: modern film (50-es évek vége)
ma is készülnek fekete-fehér filmek (téma indokolja)
a világ változik – a színek nem változnak
a film feloldja az ellentmondást
tudatos használat (pl. meleg és hideg színek használata, keverése)
Eizenstein: „Akkor kell színt alkalmazni, ha a fekete-fehér már nem elég a kifejezéshez”
Narráció – elbeszélés, cselekmény
érdekes, fordulatos cselekményre van szükség
a cselekmény nem kötelező ma! – dokumentáris leírások, hangulatok is uralhatják a filmet – (l. Jancsó későbbi filmjeiben vékony a cselekményszál – a légkör fontosabb)
befejezetlen filmek (a jelenben még élnek azok az erők…) – pl. Antonioni „A kaland” (1960 körül) – eltűnik egy nő a filmben és ez a szál lezáratlan marad – az élet nem áll meg!
a szöveget az irodalmi színvonal hitelesíti (zavaróak az oda nem illő szövegek!)
a szerkezetnek logikusnak, áttekinthetőnek, hatásosnak, életszerűnek kell lennie
Konfliktus: a drámai alkotást az ellentétek mozgatják
emberek, elvek, erkölcsi nézetek, felfogások összeütköztetése
hiteles megjelenítés
a konfliktus megoldódik vagy elmélyül (antagonisztikus)
közéleti, társadalmi konfliktusok
egyéni konfliktusok
jelentős alkotásoknál összekapcsolódik (pl. Chaplin: A Diktátor, Modern idők, Nagyvárosi fények)
Dramaturgiai szabályok:
kor szerint változnak
a modern filmművészet megszegi a régi szabályokat
a műfaji normák föllazulnak
dokumentarista fellazulás
Korstílus
Az adott kor mentalitásának tükröződése
Az a jelentős művész, aki „rajta tartja a kezét a kor ütőerén”
pl. Huszárik Z.: Szindbád (1970): egy elsüllyedt világot ábrázol, mégis olyan kérdésekre ad választ, ami ma is érvényes
hogyan kell élni
hogyan kell kapcsolatokat szerezni
mi a tartalmas életvitel
a hedonista örömök
Alkotói egyéniség:
saját normák szerint kell készíteni a filmet és nem általános szabályokhoz igazodni – ne legyünk epigonok !
Tömegfilm vagy művészfilm
Tömegfilm funkciója: közérthető szórakozási lehetőséget biztosítani a képzetlen nézőnek – nincs bonyolultabb fordulat, minden érthető, átélhető
logikus felépítés, elhitető erő, érthető, ízléses, erkölcsös, látványelemek, -eszközök felvonultatása – ami szükséges az élvezethez
normák megteremtése: Hollywoodban – változó normák
látvány megalkotása – mindig jobbra törekszik
Magyarországon a művészfilm és a tömegfilm aránya más (tömegfilm-rendezők: Koltai Róbert, Herendi Gábor, Tímár…)
A tömegfilmet nagy művészi leleménnyel műveli: Steven Spielberg (Minden idők legsikeresebb 10 filmjéből 7 Spielberg-film)
Művészfilm: a tömegfilm is lehet művészi – helyesebb az értékes film megnevezés
fölkészültebb, igényesebb nézőknek
bonyolultabb formanyelv
tartalmasabb
a kombinációs készséget is igénybe veszi
a szellemi intellektust próbára teszi
Kísérleti filmek
Bonyolultabb szövésű művészfilmek
A szűkebb igényt akarják kielégíteni
Budapesten könnyebb – vidéken nehezebb
Art-mozi hálózat fejlesztése -> arisztokratizmushoz vezet: kirekeszti azokat, akik „nem értenek a filmművészethez” -> vékony rétegek számára nyújt igényes kikapcsolódást