Kompozíciós ismeretek
A képben van egy fő pont, ahová a figyelem terelődik. A kompozíción belüli elemeknek egyensúlyban kell lenniük, a képi elemeknek harmónikus egészet kell mutatniuk.
Tömeg:
Tárgy, felület, vagy ennek kiterjedése. Lehet egyetlen egység, több alak, vagy tárgy kompozíciója, de ez egyetlen kompozíciós egységként jelenik meg. Minél több minden van a képen, annál nehezebb jól komponálni.
Kompozíciós forma:
Amit a néző szemmozgása ír le mialatt nézi a képet.
Lehet háromszög, kör vagy ovális, átlós, kereszt alakú, csillag alakban összefutó vagy széttartó, L alakú kompozíció.
Vonalak:
A képtérben lévő tárgyak körvonala, csoportok vonala, vagy a mozgás vonala. Sajátos atmoszférát, hangulatot teremt. A függőleges és vízszintes vonalak megbízhatóságot, unalmas képet jelentenek. A sarkos vonalak ridegséget fejeznek ki. A párhuzamos vonalak rendezettséget, áttekinthetőséget mutatnak, de vigyázni kell vele, oldalról jobb felvenni, hogy kicsit átlósabb legyen. Ha átlós vonalból sok van, akkor zavaros, nincs figyelmi központ. Az ívelt, hullámzó vonalak nyugodt képet mutatnak, de ha túlzott, akkor a hatás gyengül és nőies lesz. A merev, egyenes vonalak erőt, férfiasságot fejeznek ki. Az élesen meghajló vonalak vidámságot, cselekvést mutatnak. A hosszú függőleges, fent összeszűkülő ívek méltóságot, szépséget fejeznek ki. A hosszú vízszintes vonalak a nyugalom, a pihenés, a változatlanság kifejezőeszközei. A magas függőleges vonalak a méltóság és erő kifejezése. A párhuzamos átlós vonalak konfliktust és összeütközést mutatnak. A lágy vonalak ünnepélyes hangulatúak. A túl sok görbe és átlós vonal sokkhatást kelt.
Tónus:
A fő figyelmi központ a legvilágosabb helyen. A kép sarka, széle sötétebb legyen. A kép oldalán a sötétebb tónus szilárd alapot ad.
Perspektíva (távlat):
Az előtér mélységet ad a képnek. Nagylátószögű optikával ha magasról veszünk, akkor az előtér tárgyai jelentéktelenek lesznek, ha alulról vesszük, akkor az előtér tárgyai kihangsúlyozódnak.
A díszlet tervezésével lehet növelni a távlatot. Kerülni kell ekkor a szembebeállítást. A tónussal is lehet növelni a távlatot, ha az előtér sötétebb és hátrább világosabb.
Mozgás:
Mozgásnál az átlós a legjobb irány. A hatás fokozódik, ha a mozgásokat szembeállítjuk, vagy a sok mozgás közepén egy statikus pont van.
Színek:
A vörös közelséget, melegséget, a hideg színek távolságot, gyűlöletet fejeznek ki. A túl élénk színek vidámságot, a pasztel színek rugalmasságot mutatnak.
A kompozíciós elemek egyensúlya:
A mozgás kiegyenlíti a tömeget.
A szélén lévő tárgy nagyobb hatású, mint a középpontban lévő.
A mozgó tárgy nagyobb hatású, mint az álló.
A kamera felé közeledő tárgy nagyobb hatású, mint a távolodó.
A jobb oldal nagyobb hatású, mint a bal oldal.
A szabályos alakú tárgy nagyobb hatású, mint a szabálytalan.
A függőleges tárgy nagyobb hatású, mint a ferde.
A fényes tárgy nagyobb hatású, mint a sötét.
A világos tónusú tárgy közelebbi, mint a sötét.
A meleg színű tárgyak közelebbiek mint a hidek színűek.
A képi egyensúly lehet szimmetrikus vagy aszimmetrikus.
|