Gothika
A Gothika egy ,,pszichothriller” filmnek van nyilván tartva, amely főleg horror, akció, thriller elemeket tartalmaz. A Film Részletesen feldolgozza mondanivalóját, egyik elemről a másikra sétál tovább a történet, mindig egyre több láncszemet tudunk összefűzni, míg végül elérkezünk ahhoz a ponthoz, amikor megértjük a film lényegét. A Filmet anélkül is meg lehet érteni, hogy bármilyen háttérismerettel rendelkeznénk. Egy önálló történetet dolgoz fel, miszerint az ember sokszor nem is gondolná, hogy körülötte mi történik, és hogy egy nagyon közeli, kedvesnek tűnő hozzátartozója is lehet egy bűnöző, gyilkos.
A film napjainkban játszódik, főszereplője Halle Berry, aki egy pszichiátert alakít egy női börtönben. 2003-ban került először vetítésre, a film rendezője Matthieu Kassovitz, aki egyes állítások szerint apai ágról magyar származású. Előző filmje, a Bíbor folyók is eléggé megfogta a kritikusokat, sok különböző vélemény született róla, szintúgy, mint a Gothikáról.
A film nagyon ügyes megoldásokat használ az emberek elborzasztására, megrémítésére. Egy hétköznapi családban történnek egyre furább események, így a néző bele tudja amgát élni a helyzetbe, hogy mi lenne ha ez épp vele történne meg. A filmben vannak olyan jelenetek is, amikor a megszokott képsorban hirtelen megjelenik egy rongyos női alak, amitől nem csak a főszereplő, hanem a néző is eléggé megijed.
A filmben használt jelmezek, ruhák hétköznapiak, mivel a történet sem szűk ruhába bújt szuperhősökről szól, hanem rendőrökről, orvosokról, átlagemberekről.
Garantált élményt nyújt a nézőnek a mű, mivel kissé bonyolult cselekménye miatt folyamatosan jár az agya, mivel gondolkodik azon, hogy vajon mi-miért van. Amikor viszont olyan dolgok történnek, amikre még csak nem is gondoltunk volna, akkor nagy ledöbbenés lesz úrrá rajtunk, és elkezdjük magunkban tovább fűzögetni a szálakat, várva, hogy mikor fonódnak végre össze, és mikor áll egybe a kép.
A filmben sok szemszögből nézhetjük a történéseket, rengeteg kameraállásból lett rögzítve, igyekeztek a legjobbat kihozni a filmből. Sokszor látjuk a főszereplő szemével a történéseket, sokszor távolról szemlélhetjük az eseményeket, ugyanakkor van amikor csak részletekben láthatunk valamit, pl. eltakarja egy ablakrács, fal stb.
A hanghatások is mind profi munkák, szituációtól függően mennek a háttérzajok, háttérzenék. A Párbeszéd is a leggyakoribb közlési forma, hiszen emberi kapcsolatokon alapszik az egész történet.
A történet nem konfliktusokon alapszik, sok más művel ellentétben, hanem a döbbentségen, gondolkodáson, nyomozáson. Maximum apróbb viták lelhetők fel a filmben, de egyiknek sincs nagyobb jelentősége a filmre nézve.
Nagy tanulság a műben, hogy nem kell megbízni feltétel nélkül mindenkiben, aki a környezetünkben megszokott személynek számít, nem kell beletörődni abba, ami éppen történik velünk, mindenre keresni kell megoldást, az élet nem mindig megy magától.
Lényegében a film nevezhető művészfilmnek, mivel nem egy egyszerű vígjáték, amiben csak a poénokra figyelünk, itt mindig fut a háttérben is egy cselekmény, nem csak a főszereplő körül mozog a történet, és a film vége felé az is kiderül, hogy ez miért van így.
Merőn ajánlom mindenkinek a Gothikát, mert szerintem az évtized egyik legjobb filmje (természetesen azok közül, amik eddig közszemlére lettek téve), és amellett, hogy nem egy vidám film, nagyonis szórakoztató.
|