Egy felnőtt véleménye a mai oktatási rendszerről…
Riportalanyom Varga Ilona, pszichológus, akivel a mai iskolarendszer előnyeiről és hátrányairól fogok beszélgetni.
- Első kérdésem az lenne hogy tegeződhetnénk-e ? Csak, mert nekem úgy sokkal könnyebb lenne.
- Igen, miért is ne.
- Mit gondol az iskolázottságról Magyarországon?
- Nos, a mai társadalmat két részre lehet osztani: alulképzettekre és túlképzettekre. Sokkal jobb volt régen, mert akkor volt átment is. Sokkal jobban megvolt a társadalmi tagolódás, és ez mindenkinek jobb volt, hisz mindenkinek akadt állás is.
- Mire gondolsz? Hisz most is van mindenkinek állása. Vagy rosszul tudom?
- Ezek szerint rosszul. Sajnos. Nagyon sok olyan van Magyarországon, aki több diplomával is rendelkezik, mégsem jut álláshoz.
- Szerinted ez minek tudható be?
- Szerintem a kisebbségek túlzott pártolása és a bűnözők miatt van.
- Bűnözők? Ők most hogy jönnek ide?
- Úgy hogy az állam egy bűnöző börtönben tartására 1 évben másfél milliót költ. Ez megfelel egy egyetemet végzett ember 1 éves fizetésének. Ráadásul a magyarországi börtönök 150-180%-osan telítettek.
- Erre milyen megoldást lát?
- Vagy enyhíteni kell a törvényeken, például a könnyű drogfogyasztókat kevesebbet kéne piszkálni és jobban rászállni az adócsalókra és gyilkosokra. A másik megoldás a halálbüntetés bevezetése lenne, így lehetne helyet csinálni azok számára, akik csak pár évet fognak benn tölteni. Akiket pedig életfogytiglanra ítéltek azokat szükségtelen életben tartani, míg benn, a büntetés végrehajtási intézményben meghalnak. Így sok pénzt lehetne megspórolni.
- Ez hogy függ össze a bűnözéssel?
- Úgy hogy a bűnözők nagy része vagy iskolailag alulképzett vagy pedig kisebbségi.
- Ez mért lehet?
- Azért mert nagyon sokan elég fiatalon otthagyják az iskolát. Ez köszönhető a rossz családi körülményeknek és részben annak hogy nagyon sok iskolában értelmetlen és teljesen fölösleges tantárgyakkal terhelik a fiatalokat és sokaknak ebből elegük lesz. Amikor még mi jártunk iskolába akkor ilyen problémák nem voltak mivel csak azokat a tantárgyakat tanították amelyek fontosak voltak, és később szükségünk is volt rájuk.
- Gondolod hogy a mai fiatalok nagyon le vannak terhelve?
- Maximálisan! Túl sok fölösleges dolgot csináltatnak velük: például rengeteg házi dolgozatot kell írniuk. Minek, kérdem én?
- Azért hogy számot adjanak tudásukról. Vagy nem?
- Arra való az érettségi. Ez csak arra való, hogy 15-20 emberrel többet foglalkoztathassanak tanár címszóval, holott egyáltalán nincs rájuk szükség.
- Most, hogy végre megnyíltak az Európai Unió határi szerinted több lehetőség lesz a fiatalok számára?
- Nem hiszem. Azt mondják de minden olyan lesz mint volt. 1-2 ember fog csak kijutni majd , és viszik is majd valamire , de ők se az iskoláiknak hanem az ismerőseiknek köszönhetik majd.

- Mivel vannak még mostanság problémák?
- Azzal hogy akik minimálbért keresnek nehéz fizikai munkával azok egy része erősen alkoholizál , így a születendő gyermek az esetek egy részében szellemi fogyatékossággal születik. Ezek után a szülők természetesen lemondanak róla mivel nem vállalják felelőtlen cselekedeteik szomorú következményeit. Ezek után őket is az államnak kell eltartania.
- Visszatérve az iskolákhoz: mennyi házi feladatotok volt régen?
Nekünk elég sok volt, viszont külföldön dolgozó ismerősöm mesélte, hogy Angliában a gyerekeknek nincs házi feladatuk sem, mert ott az iskola azért van, hogy ott tanuljanak, nem pedig azért hogy otthon is leterheljék magukat, és megfosszák őket attól, amit minden gyereknek szabad: a játéktól.
- Ti nagyon le voltatok terhelve?
- szinte mindig elvoltunk maradva az előírt tanrendtől, így állandóan többet kellett tanulni, mint egy adott anyagrész. Engem különösebben nem is érdekelt, elővettem otthon az irodalomkönyvet, kinyitottam, olvastam öt percig, aztán annyira bemérgeltem magam a tananyagon, hogy földhöz vágtam a könyvet és mentem csavarogni. De tényleg, minek tanuljam én meg egy külföldi író vagy költő életét? Elég lenne csak a munkásságát, annyi bőven elég az alapműveltséghez. Történelemből is megtanuljuk, hogy a Frankok milyen birodalmat építettek ki maguknak, amikor a kutyát sem érdekli, inkább a saját történelmünkre koncentrálnánk. A matekkal sokkal többre megyek az életben, mint például azzal, hogy én ismerem a föld és a hold közötti vonzóerő kiszámításának a képletét!
- Ez szerinted mért van?
- Szerény véleményem szerint ez a rosszul megcsinált tanítási rendnek köszönhető. A gyerekek túl vannak terhelve az iskolában, nem képesek tartani a tanárok által diktált tempót, és ha valaki lemaradt, azt nem minden esetben zárkóztatják fel a többihez, megbuktatják és így saját maga is elfogja ismerni, hogy hülye.
- És a távoktatás? Manapság az is egy igen népszerű alternatíva!
A távoktatás nem feltétlenül azt jelenti, hogy a tanár és a tanuló közt nagy a távolság, vagy hogy telekommunikációs eszközön át folyik az oktatás. Eszköze lehet, hogy csak egy tanárt helyettesítő speciális tankönyv, vagy oktató szoftver, amit természetesen kiegészíthetnek a legkülönbözőbb webes megoldások az oktatás és a kommunikáció területén. A magas színvonalú távoktatásnak technikai követelményei, tananyaggal kapcsolatos, és személyi követelményei a legfontosabbak. Számos program célozza az otthoni számítógép- és internetellátottság fejlesztését, mert ezen a téren még jelentős a lemaradás a fejlettebb államokhoz képest. A digitális tananyagfejlesztéssel kapcsolatban hasonló a helyzet, a színvonalas távoktatási anyag nem egyszerűen jegyzetek és tankönyvek digitalizált változata. A személyi követelmények között a legfontosabb a pedagógusképzés, a tanárnak nem csak a technika használatában, de a tudás természetének megváltozásában is lépést kell tartania a tanulókkal, akik ezeken a területeken könnyen lehet, hogy többet tudnak nála.
- Köszönöm, hogy szakítottál rám időt, és hogy ilyen türelmesen válaszoltál kérdéseimre zsúfolt programod mellett.
|