A tanár
Interjúmat Pengőné Cseh Ildikóval készítettem, akit a tanári pályáról kérdeztem.
- Mikor döntötte el, hogy a tanári pályát választja?
- Már általános iskolás koromban megfogalmazódott bennem, milyen jó is a tanároknak, hosszú nyári szünet, kevés óra---ez persze csak a látszat volt, de erre csak később jöttem rá. Aztán gimnazistaként már nagyon érdekelt a történelem és az irodalom, így egyre jobban megerősödött bennem, hogy ezt a pályát fogom választani.
- Hol végezte a főiskolát és az egyetemet?
- Mindkettőt Szegeden.
- Miért a főiskolát választotta először?
- Azt gondoltam igazán a 10-14 éves korosztályt tanítanám szívesen, nagyon sokat gondolkodtam a felvételi beadása előtt, de akkor 18 évesen túl nagynak tűnt a gimnazista korosztály.
- Hol tanított először?
- Mivel a férjem versenyszerűen kézilabdázott egy ideig Komlón laktunk, így a főiskola elvégzése után 1 évet ott tanítottam. Ezután visszaköltöztünk Hódmezővásárhelyre és a gyes letelte után a Hódtói Általános Iskolában kezdtem tanítani.
- Mióta tanít ebben az iskolában?
- 1994 óta, csak azóta megváltozott a neve, így lett Németh László Gimnázium és Általános Iskola.
- Miért döntött úgy, hogy elvégzi az egyetemet is?
- Akkor volt az iskola átalakulóban és már én is úgy gondoltam, szeretnék nagyobbakat is tanítani.
- A 2 szakja közül melyik volt a meghatározóbb?
- A történelem mellé választottam a magyart, a történelem a nagy-nagy kedvenc, magyarból pedig az irodalom a 2 helyezett.
- Történelemből melyik korszakok a kedvencei?
- Nagyon sok van, pl. az ókori Hellasz, a középkori Magyarország, a II. világháború, de ez csak egy kis részlet a kedvenceimből.
- Van olyan időszak, amit nem annyira szeret?
- 1-2 olyan is van, pl. az ipari forradalom időszaka és a dualizmus idején megalakult pártok történetét nem annyira szeretem.
- Érzik-e a diákok, hogy 1-1 téma a kedvence?
- Ez természetes, hiszen ha szeretünk valamit, akkor sokkal érdekesebben tudunk róla beszélni. Akkor arról a témáról sokkal többet olvastam, jobban elmélyültem benne, mint a többiben, így a diákok is érdekesebb történeteket hallanak, így jobban megjegyzik az anyagot.
- Irodalomból melyik kor áll önhöz a legközelebb?
- A 19. század angol és francia regényei igazán lenyűgözőek.
- Hogyan sikerül ilyen eredményesen felkészíteni diákjait a történelem versenyekre?
- A legfontosabb az, hogy először megszerettetem velük a történelmet, aztán órán rengeteg játékos feladatot oldunk meg, így a tanulás szinte játéknak tűnik és sok olyan gyerekkel, aki érti és tanulja a történelmet már nem okoz nehézséget, persze rengeteg gyakorlás is áll mögötte.
- Milyen eredményeket értek el diákjai az elmúlt tanévben?
- A városi történelem versenyen 5. osztályba 1. és 3. , 6. osztályban 1., 2. és 3., 7. osztályban 1. és 3., 8. osztályban 1., 2. és 3. helyezést értek el a versenyzőim. Az Országos történelem Tanulmányi Versenyen megyei első és második helyezés és országos 14. helyezés.
- Az általános vagy a középiskolás korosztályt tanítja szívesebben?
- Mindkettőt. Minden korosztálynak megvan a maga előnye, a kicsiket jobban lehet mozgatni, többet lehet velük játszani, játékosan vetélkedni, a nagyok pedig már nagyon okosak, értelmesek, könnyen átlátják a történelmi folyamatokat, megértik az események mozgatórugóit. Minél nagyobbak, annál kevesebbet kell őket noszogatni azért, hogy tanuljanak, hiszen ennek előnyeit már ők maguk látják.
- Az új törvényi változások hogyan érintik a tanítás menetét?
- Az, hogy több órát kell tartani a felkészülésben és a dolgozatok javításában rengeteg többletmunkát jelent. Ez fokozottabban jelentkezik az olyan munkás szakoknál, mint a magyar és a történelem. A fogalmazások, olvasónaplók, történelemnél a kifejtő feladatok javítása rengeteg időt visz el, van olyan tanuló, aki 2-3 füzetet is teleír, mikor az olvasónaplóját írja, ez beszorozva 30-35 diákkal már jelentős oldalszám. Nagyon dühítőnek találom, hogy a tanárok munkaidejénél sokan csak az órák számát nézik, de a mögöttes munkára senki sem figyel, hiszen az sokszor több, mint amit az iskolában letanítok.
- Ha most újra dönthetne, újra a tanári pályát választaná?
- Azt hiszem igen, hiszen nagyon jó dolog gyerekekkel foglalkozni és a sok bosszúság mellett - aminek jelentős részét nem is ők okozzák – nagyon sok örömet ad ez a foglalkozás.
- Köszönöm az interjút, sok érdekességet tudtam meg a tanári hivatásról.
- Nagyon szívesen, máskor is.

|