***a filmtörténet csemegéi***
Buster Keaton: A Generális
fekete-fehér, némafilm, amerikai burleszk, 80 perc, 1927
Johnnie Gray mozdonyvezető egyaránt szereti mozdonyát, a Generálist és menyasszonyát, a bájos Mary Lee-t. Amikor Johnnie végzett munkájával, hazasiet Maryhez. A jövő tervezgetése legszebb időtöltésévé válik a két szerelmes fiatalnak. A békés élet azonban úgy tűnik várat magára, ugyanis kitör a háború Észak és Dél között. A háború idején játszódik a film Keaton parádés alakításában.
Pálfi György: HUKKLE
színes, magyar filmszatíra, 78 perc, 2002
A film címe: Hukkle – amit a rendező szerint csuklással egybekötve kell kimondani – képezi az állandóságot, a visszatérő képet, a kimondhatatlan kimondásának elfojtott, de egyre feltörő vágyát egy csukló, ezerráncú öregúr szimbolikus alakjában... A csuklás ugyanis kulcsmotívum, s csaknem az egyetlen emberi hang a filmben, mely szándékoltan ismét előtérbe helyezi a film valódi lényegét, a képi világot, Pohárnok Gergely részletező, rafinált operatőri munkáján keresztül. A nagy, félelmetes csend mélyéből lassan tárul fel a néző számára az alföldi ciánmérgezéses, valós eseteket idéző történet, a férjeiket kollektív csendben pusztító „danaidák” drámája. Igazi filmformanyelvi bravúr és különlegesség.
Taylor Hackford: Az ördög ügyvédje
színes, magyarul beszélő, amerikai thriller, 144 perc, 1997
Démoni hatású, egyedi filmcsemege. Az utolsó pillanatokig meglepetésekkel szolgál az utóbbi évek egyik műfajteremtő filmje. Kevin Lomax, a sikeres védőügyvéd egyetlen pert sem veszített még életében, mert szinte hipnotikus erővel bírja rá az esküdteket, hogy mentsék fel ügyfeleit. De nemcsak a tárgyalóteremben, hanem a magánéletében is szerencsés, elbűvölő feleségével, Mary Annel az oldalán. De semmi sem tarthat örökké. A filmet nézve és ismerve a Bibliát (kicsit mindenki ismeri valamennyire) jövünk rá, tényleg, mennyire romlott ez a film. Nem titkolva mutatja be mindegyik főbűnt valamilyen formában. Minden tabunak számító, tilos vagy helytelen cselekményt felsorakoztat.
Milos Forman: Száll a kakukk fészkére
színes, magyarul beszélő, amerikai filmdráma, 130 perc, 1975
A Ken Kesey regényéből forgatott film egy elmegyógyintézetben játszódik, ahová McMurphy, a kisstílű bűnöző a börtön helyett záratja magát. Hamarosan rájön: a műintézmény lakói - akik ellentétben vele, nem tettetésből kerültek ide - semmivel sem bolondabbak nála, annál inkább bolond a világ, amely idejuttatta őket. A történet többi szereplőjének élete - kivétel nélkül remekbe szabott figurák és alakítások - mind egy-egy dráma, aminek már csak végkifejletével találkozunk.
Ez minden idők 68. legjobb filmje a Filmkatalógus alapján.
Hitchcock: Pszycho
fekete-fehér, magyarul beszélő, amerikai thriller, 104 perc, 1960
A thriller középpontjában egy félreeső motel és annak titokzatos tulajdonosa, Norman Bates áll. Hitchcock talán legtökéletesebb és legklasszikusabb filmje Norman Bates története. Nem egyszerű krimit láthatunk, hanem fantasztikus, előre nem sejtett pszichológiai drámát és persze gyilkosságokat. Anthony Perkins így mesélte el a Psycho forgatásának megkezdése előtti első találkozását Hitchcockkal: "Hátborzongató volt. Egy tévéstúdióban álltam és egy százhatvan kilós kolosszus közeledett felém. Rám nézett és valami iszonyatos angolsággal azt mondta: - Én vagyok a rémlátomás rendezője..."
Terry Gilliam: 12 majom
színes, magyarul beszélő, amerikai fantasztikus kalandfilm, 123 perc, 1995
2035. Akik túlélték az 1997-ben a Föld népességének 99 százalékát kipusztítotó járványt, egy lassan halódó földalatti világban élnek. Egyetlen reményük, ha sikerül a megfelelő információk birtokában korrigálniuk a gyilkos vírus által fémjelzett múltat. James Cole, a kiválaszott időutazó, 1996 helyett tévedésből 1990-be érkezik, ahol elmegyógyintézetbe zárják, pedig ha nem deríti ki küldetése szerint a 12 Majom Hadseregének rejtélyét, akkor minden elveszett. Csak Kathryn Railly pszichiáter próbál meg az őrült agyszüleményeit ismételgető idegen gondolataiba látni - s amikor hat évvel később újra találkozik a cellájából rejtélyesen eltűnő Cole-lal, már korántsem biztos a dolgában. Cole visszatérő álma szerint egy kisfiú szemén keresztül látja, amint lelőnek egy férfit a repülőtéren. Hogy lesz az álomból valóság, a múltból jövő? A 12 majom titka segítségével megakadályozható-e az emberiség pusztulása? Mélyen szántó mondanivalójával karcol morális dolgokat. Hány és hány szempontot, különböző érdeket kell figyelembe venni a döntések meghozatalában? Joga van-e az embernek – bármilyen nemes is a cél – állatokat alávetni kísérletezés céljából? Hol a határ, amikor megálljt kell parancsolni?
Zeffirelli: Napfivér, Holdnővér
színes, magyarul beszélő, olasz-angol filmdráma, 120 perc, 1972
Franceso, a gazdag kereskedőcsalád sarja a tizenkettedik századi Itáliában, Assissi városában él. Barátaival együtt léhűtő életmódot folytat. Ám a Perugia ellen vívott háborúból egy egészen más ifjú tér vissza. A fogságból megszökött, betegséggel küszködő Francesco megvilágosodik, felfedezi az élet apró örömeit, a madarak énekét. Ennek hatására szakít korábbi életével, és családját elhagyva Istennek szenteli életét. Kolduló szerzetesként, a saját kezével épít templomot. Francescónak és tanainak egyre több követője akad. Ferenc életútján keresztül a rendező örök emberi értékeket emel piedesztálra, mint például az önzetlenség, a szerénység, az önfeláldozás, a segítőkészség, a természet szeretete, a pusztítás helyett az alkotás képessége és öröme.