Kameramozgások
A szem gyorsabban veszi észre a mozgást, bizonyos színeket, emberi arcot. Centrális és perifériális nézés.
A teljes látószög 120°, éleslátás 1,5°, normál látás 40-45°.
A kameránál a keresőt nézem centrálisan és a többit perifériásan.
A kameramozgás egyhelyűséget és egyidejűséget fejez ki, s csak dramaturgiai okból lehet használni.
Fix:
Jó megfigyelhetőséget biztosít, kiemeli a képtartalomban bekövetkező mozgást. A képki-vágás, kompozíció és fények a teljes erejükkel hatnak.
Svenk:
Tengely körüli elfordulás. Ha a svenkelésnél stroboszkópikus hatás lép fel, akkor változtatni kell a sebességen vagy a távolságon. Követő svenkelés (valójában eléjetartó svenkelés), üresben svenkelés (nem követek senkit, tehát különböző tárgyak jönnek be különböző tá-volságban, így élességet kell állítani). Svenkelésnél az indulás lassan, majd fokozatosan el-indulni míg el nem érem a svenk sebességét, ekkor újra lassítani, s fokozatosan megállni. Ha nem vágás van, hanem úszás, akkor az első kamera svenkelésének a sebességét fel kell vennie a második kamerának, s akkor van az úszás. A svenket segíti, ha a képben valami mozgás indul meg svenkelésünk irányába. Kúszó vagy lopott svenk, ha a svenk végén rossz a kompozíció, akkor a végén észrevétlenül korrigálni kell. Ezt is segíti, ha a képben van va-lami mozgás. Rántott svenk, a kezdő és befejező kép között elmosódás.
Fahrt:
A kamera a síkon mozdul el. Ráfahrt ha közelebb megyek a tárgyhoz, elfahrt ha az optikai tengellyel megegyező irányban, de a tárgytól távolodom. Pont körüli fahrt. Követő fahrt. Ha egyiksem, akkor élességállítás a különböző távolságban megjelenő tárgyak között.
Kézikamera:
Bizonytalanságot, dokumentalitást fejez ki. Használják szubjektív kameraként.
Átélezés:
Finom művészi felhang.
Varió:
A látószög változtatása. Elvarió (nincs élességprobléma). Rávarió (ügyelni az élességre). A varió elindulását is segítheti valami mozgás. Korrekciós variónál nem indulhat egyszerre a svenk és a varió.
|