Szexhirdetések
A szexista reklámokban bizonyos csoportokat, általában nőket és férfiakat, leegyszerűsítve mutatnak be, gyakran nemi sztereotípiák alapján, szexcentrikusan. Szerintem viszont ez nem akkora gáz.
Az alap, hogy minden reklám hazudik. Meg az is, hogy az élet legyen szép, mint egy reklám. A reklám az igények fenntartásáért létezik. A reklám a fogyasztói demokráciáért van. És inkább egy reklám, mint egy diktátor. A hirdetésben olyan nyelven kell beszélni, ami életkortól és iskolázottságtól függetlenül egyből átjön mindenkinek. És a szex ilyen nyelv. Mindenki érti 0-99 éves korig.
A szex
A szex létezik, ha illik róla beszélni, ha nem. Szex akkor is van, ha a négert afroeurópainak hívjuk és a puncit női nemiszervnek. Ha nincs szex, akkor nincs szaporulat, ha nincs szaporulat, akkor nincs új állampolgár, fogyasztói társadalom esetében vásárló, és nincsenek nemi sztereotípiák sem. A nemi sztereotípiák kialakulásáért és fennmaradásáért pedig inkább felelős a természet, mint a reklám. A reklámokban az a nagyszerű, hogy nem kell őket nézni. A termékekben meg az, hogy nem kell őket venni. Don't believe the hype!
Erkölcs és reklám
Az erkölcs nem jelenidejű. Az erkölcs folyton változik. Egy társadalomnak nincsenek általánosan elfogadott erkölcsi normái. Ugyanúgy, ahogy kimúlnak a nemzetállamok, ezután is újabb és újabb közösségek alakulnak majd ki az emberi faj kihalásáig. Ugyanúgy lesznek majd erkölcsi normáik is, mert természetesen ők is szabályozzák majd magukat mind testileg mind lelkileg. És ugyanúgy lesznek majd mémjeik is. Nem értem a nyafogókat, akik a nemi sztereotípiákról és a szexizmusról picsognak, meghogy a reklámok és az általuk közvetített üzenetek hatnak a szocializációnkra és a nevelődésünkre. A reklám üzlet. Kapitalista vállalkozás. Fogyasztásserkentő.
A reklám nem befolyásolja az emberek világnézetét. Ha meg igen, akkor úgy kell nekik. Meg a törvényeket is emberek hozzák. És emberek írják majd át például az etikai kódexeket is. Durva, hogy a hitbéliek kollektív tudata és a kőbevésett parancsolatok még az úttörők tizenkettőjében is visszaköszönnek. A reklámok és az általuk közvetített üzenetek maximum a fogyasztásra hatnak. Aki meg tucatterméket vásárol, az megérdemli.
Szexista reklámok
Bár szánalmas az az illető, aki tényleg elhiszi, hogy egy dezodor hatására letérdelnek elé, de nem értem azokat, akik szexistának minősitik a spray reklámját. Az emberek általában azért illatosítanak, meg szépítgetik magukat, hogy tessenek és beszexeljenek.
Engem meg miért zavarjon, hogy másoknak spray-re van szükségük a kielégüléshez. Egyesek szerint felháborító, megalázó és az egyenjogokat lábbal tipró, ha egy mosógéptulajdonos nőszemélyt egy férfi mosógépszerelő oktat ki a vízlágyító fontosságáról. Szerintük a vízköves reklám is szexista. Lehet, hogy túl sok housewife típusú pornót néztek, ahol egy hasonló szitu az indok a kufírcra, de az túlzás, hogy az aszexuális reklámra vágyók úgy képzelik az embereket, mint a minimális erotikára is nyáladzva tátogó tinédzsereket. Szerintük a reklám hatására a férfiak fejébe száll a vízkőszakértelem felsőbbrendűsége és a nők tömkelege eleve megalázottan tájékozatlankodik majd.
Egyesek szerint szexista a kétnős hamburgerreklám. Ők lehet, hogy túl sok threesome típusú pornót néztek. Ugyanmár, a poligámiát valaha a próféták is gyakorolták. Annak meg úgyis mindegy, aki gyorsétteremben étkezik. Mégis, ha a kedves olvasó hímsovinisztának és szexistának tart bizonyos reklámokat, és van rá ideje, akkor itt elégedetlenkedhet. Hogy mi lépi túl a szexizmus határát, arra nincsenek általános irányelvek. A nőket szexrabszolgaságba kényszerítő életmódmagazin állat- és környezetvédő megmozdulása - Playmate csöcsökkel a Föld megmentéséért című akció - például szexizmus a jó ügyért.
Sajnálatra méltó, ha valakinek azért csökken az önbecsülése, mert nem tud megvenni egy hirdetett terméket. Ha valaki azt állítja, hogy azért mert a reklámpiac azt diktálja, hogy mi úton-útfélen fűvel-fával hetyegni fogunk és szextárgyként kezeljük a csajokat és pasikat, akkor az nem hisz eléggé az egyénben. A reklám készítőjének is jár a véleményszabadság, ugyanúgy, ahogy a reklám nézőjének is. Ha nem tetszik, ne nézd! Ha nem tetszik, ne vedd! Nem újdonság, hogy a médiában a pénz diktál. El kell, hogy keserítsem tehát azokat, akik szexuális absztinenciát követelnek a hirdetésekbe, mert hozzá kell szokniuk, hogy manapság a világszerte követendő marketingtrend a pornó. Ja, és éljenek a tudatos nők!
klia
|