TEST-nevelés a Grand Caféban
Ez a Grandos február a TEST körül forogna, ami szinte véletlenül kapta ezt a sorozatcímet, mert az összes jó ziccert már megjátszották más sorozatok, konferenciák. Mert hiszen erősen divatban van a téma, s azon túl, hogy valóban így áll a dolog, szeretnénk a problematika mögé nézni mi is, mélyebbre ásni, szálakat felvenni, kérdéseket feltenni. Talán a címünk – TEST-NEVELÉS arra a szándékunkra is utal, hogy önreflexív módon tekintsünk a témára.
Gondoljuk csak el, mi is történik velünk a moziban, amikor nézzük a soros néznivalót. Borzongás fut végig rajtunk, elszorul a torkunk, esetleg hányingerünk lesz, már-már elszédülünk, úgy szorítjuk a karfát, hogy elfehéredik az ujjunk, szinte a gyomrunkon, szívünkön keresztül engedjük át a látványt. Egész testi valónkkal, a hatást alattomos precizitással követő mirigyeinkkel és hormonjainkkal, teljes idegrendszerünkkel vagyunk foglyai a mozgóképek bűvöletének. Zsigeri élményben van részünk.
A 20. század és ennek nyúlványa, a mostani egyre nagyobb tudományos apparátussal, egyre konzekvensebben ered a testértelmezések, testbeszédek, testreprezentációk nyomába, ezt teszi a filozófia, a filmelmélet, az irodalom, a kulturális antropológia, a mentalitástörténet és van még jó néhány tudományos és művészeti szegmens. A performance-művészet, a body-art mellett számos, a művészetelmélet hatókörén kívül eső új műfaj jelentkezett, s virul, hanyatlik, újraszületik mindmáig. A test-identitás keresése reneszánszát éli. Életművek haladnak eme diszciplína mentén, tudományos értekezések, folyóirat különszámok, tanulmánykötetek születnek szerte a világon, s a kérdésnek vannak kiváló szakértői Szegeden is.
Itt és most, a Grand Caféban arra vállalkozunk, hogy néhány napon keresztül – a lehetőségeinkhez mérten széles körűen – bemutassuk a test-problematika néhány filozófiai, irodalmi, filmes, színházi, történelmi és természetesen képzőművészeti aspektusát. Az előadásokat, kerekasztal beszélgetéseket a test-filmek kontextusába helyezzük, de korántsem mondhatjuk, hogy ellazító momentumként, hiszen ezek az egyébként már klasszikussá nemesedett alkotások nagyon is igénybe vesznek, megdolgoznak majd minket testestől-lelkestől.
Szíves figyelmetekbe ajánljuk az alábbi tematikus folyóirat számokat:
A Metropolis filmelméleti folyóirat Deleuze (1997/2), kognitív (1998/1999. tél-tavasz) és fenomenológiai (2004/3) számait A Café Bábel 1996/2 TEST számát A Replika 1997. december (28) Test/kép számát A Kalligram 2004/januári számát A PRAE folyóirat Peter Greenaway (2000/3-4) és Hajas Tibor (2006/4) számát A Magyar Műhely (128-129 . 2006) performansz-számát
TEST-NEVELÉS
15: csütörtök
15 óra: Testreprezentációk a képzőművészetben. Nátyi Róbert (SZTE JGYFK) vetítéssel kísért előadása 17 óra: Testfilmek - A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője 19 óra: Parti Nagy Lajos: A fagyott kutya lába. - Írók színháza 21 óra: Testfilmek - Akira 23. óra: Testfilmek - A nagy zabálás
16: péntek 15 óra: Test és nyersanyag (A keménypornó és a médium viszonya) Varró Attila (Filmvilág, ELTE) előadása 17 óra: Testfilmek - Salo 19 óra: Testbeszédek – filozófia, film, színház. Kerekasztal beszélgetés. Résztvevők: Bakonyi Pál (PhD), Balog József (színész), Gyenge Zoltán (SZTE BTK, Filozófia Tanszék), Sutyák Tibor (SZTE BTK, Filozófia Tanszék), Stőhr Lóránt (filmkritikus) 22 óra: Testfilmek – Akira
17: szombat 15 óra: A tetoválás, mint kortörténeti dokumentum. Kovács Ákos és Sztrés Erzsébet vetítéssel egybekötött előadása 17 óra: Testreprezentációk az irodalomban. – Kerekasztal beszélgetés. Résztvevők: Darabos Enikő (SZTE BTK Német Irodalmi Tanszék), Cristian Réka (SZTE BTK Angol Irodlmi Tanszék), Milián Orsolya (SZTE BTK Modern Magyar IrodalomTanszék), Szigeti Csaba (Miskolci Tudományegyetem), Szőke Katalin (SZTE Szlavisztika Tanszék) 19.30 óra: Testfilmek -Párnakönyv 21 óra: Testfilmek -Akira 23 óra: Testfilmek -Crash
18: vasárnap 17 óra: Testfilmek - Tetsuo 19 óra: Intimitás, 2000, színes francia-angol-német-spanyol filmdráma, 119 perc, r.: Patrice Chéreau 21 óra: Testfilmek - Akira 23 óra: Testfilmek -Keserű méz
Üdvözlettel,
|