Médiamánia
Tartalom
Menü
 
médiaTECHNIKA
 
médiaELMÉLET
 
FILMmánia
 
SzÖVEGmánia
 
 
médiaBóklászó
 
átjáró
 
Hallgass!!!

RÁDIÓ7

 
FOTÓbirodalmak
 
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
Nem a dicsőségünk múlik, csak a zidő
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
hogy el ne késs :)
 
intimzóna :-)
 
 
Édes élet

Édes élet

Peter's blog

 
FILMezésről
FILMezésről : Hogyan csinálj filmet?

Hogyan csinálj filmet?

Készítsd elő, filmezd le, az utómunkákkal adj végleges formát az anyagnak.


Előkészítés:

Nem mindig szükséges forgatókönyvet készítenünk, de nagyobb videóprojektek esetében rendkívül hasznosnak bizonyulhat. A forgatókönyv az igényektől függően lehet egyszerű és bonyolultan összetett is. Elegendő lehet egyszerű lista is, amely felsorolja a tervezett jeleneteket, amely tovább bővíthető a kamera beállításaival kapcsolatos megjegyzésekkel vagy pontosan megírt dialógusokkal. Az igazán ambiciózusak professzionális forgatókönyvet is készíthetnek, amelyben minden egyes kamerabeállítás az időtartammal, a világítással és a kellékekkel kapcsolatos megjegyzésekkel együtt részletesen rögzítve van.


Filmezés:

Az első lépés a nyers videoanyag felvétele egy vázlatos forgatókönyv vagy filmterv alapján.
Már ebben a fázisban figyelembe kell venni a szerkesztési szempontokat, és biztosítani kell a megfelelő filmes alapanyagot az utómunkálatokhoz.


-Változó nézőpontok használata:
Egy fontos eseményt mindig változó nézőpontból és kameraállásból kell felvenni. Később a szerkesztés során kiválaszthatjuk a legjobb
kameralátószög(ek)ből készült felvételeket. Tudatosan törekedjünk arra, hogy a felvételeket több kameralátószögből rögzítsük PL:(először a bohócot a cirkuszporondon, de aztán a nevető nézőt is a bohóc szemszögéből). A főszereplők mögött is történhetnek érdekes események, illetve a főszereplők fordított nézőpontból is láttathatók. Ez később hasznos lehet a filmbeli hangsúlyok arányának kialakításakor.

-Közeli felvételek:
Ne fukarkodjunk a fontos dolgok vagy személyek közeli felvételével. A közelképek rendszerint jobban néznek ki és érdekesebbek a televízióképernyőn, mint a távolról készült felvétek, és az utómunkálatok során jobban tűrik az effektusok alkalmazását is.

-Távoli és félközeli felvételek:
A távoli felvételek révén a néző áttekintheti a cselekmény színhelyét. Ugyanakkor-e felvételek segítségével a hosszabb jelenetek feszesebbé tehetők. Amikor a film közeli képről vágással távolira vált át, a néző már nem látja a részleteket, ezért így könnyebb érzékeltetni az időbeli ugrásokat is. Egy félközeliben felvett mellékszereplő szintén elterelheti a figyelmet a
főcselekményről, és ha szükséges, lehetőséget nyújt a cselekménytől való fokozatos eltávolodásra.

-Teljes cselekmények:
Teljes cselekmény felvételekor a cselekményt elejétől a végéig rögzítsük, ezáltal megkönnyítjük a szerkesztést.

-A cselekmény logikai sorrendje:
A szerkesztés során összefűzött felvételeknek a cselekmény szempontjából megfelelő módon kell egymáshoz kapcsolódniuk. A nézők csak akkor képesek követni az eseményeket, ha azok logikusan következnek egymásból. Egy pergő vagy látványos kezdéssel már a film legelején meg
kell ragadni a néző figyelmét, és azt a film legvégéig fenn kell tartani. A nézők elveszthetik érdeklődésüket vagy összezavarodhatnak, ha az egymást követő jelenetek sorrendje illogikus vagy időrendje hibás, illetve ha túl mozgalmasak vagy túl rövidek (három másodpercnél rövidebbek).
A film alapgondolatának folytonosságát jelenetről jelenetre biztosítani kell.

-A különbségek áthidalása:
Törekedjünk az eltérő felvételi helyszínek okozta különbségek áthidalására. Használhatunk például közeli felvételeket az időrendi ugrások áthidalására oly módon, hogy ráközelítünk egy arcra, majd néhány másodperc múlva eltávolodunk tőle, és egy másik jelenetre váltunk.

-Kerüljük a vizuális töréseket:
Ha egymás után hasonló felvételeket vágunk össze, vizuális törések keletkezhetnek a filmben. Ez az eset áll elő, ha például a szereplő az egyik pillanatban a kép bal oldalán, majd a következő pillanatban a jobb oldalon
látható, vagy ha először szemüveggel látható, majd anélkül.

-Kerüljük az egymás utáni követőfelvételeket:
Csak akkor vágjunk be követőfelvételt egy másik mellé, ha a kamera iránya és követési sebessége azonos.


Utómunka:


Az alábbi néhány irányelv betartásával megkönnyíthetjük a filmszerkesztési munkálatainkat.

- Ne vágjunk olyan jeleneteket egymás mellé, amelyekben mozog a kamera.
A követő, közelítő vagy távolító és egyéb mozgó felvételeket mindig statikus felvételekkel válasszuk el egymástól.

- Az egymást követő felvételeknek eltérő kameraállásból rögzített felvételeknek kell lenniük. A kamera látószögének legalább 45 fokkal
kell eltérnie.

- Arcok egymás utáni megjelenítésekor az arcokat váltakozva, különböző látószögből felvéve kell bevágni.

- Épületek felvételekor változtassuk a nézőpontot. Azonos típusú és méretű felvételek esetén a képátló felváltva hol a bal első és jobb hátsó, hol a jobb első és bal hátsó pontokat kösse össze.

- Akkor vágjunk, amikor a szereplők mozognak. A néző figyelmét leköti a mozgás, és a vágás szinte észrevétlen lesz. Különösen hosszú felvételek elé célszerű félbevágott mozgást bevágni.

- A vágások harmonikusak legyenek, kerüljük a vizuális töréseket.

- Minél kevesebb a mozgás, annál rövidebb legyen a jelenet. A gyors mozgásokat tartalmazó jelenetek hosszabbak is lehetnek.

- A hosszú felvételekben több a tartalom, tehát hosszabb megjelenítést is igényelnek.



Vágások:


A mondanivaló vágások segítségével történő megjelenítésének alapvetően hat módszere van:

-Asszociatív vágások:
A felvételek meghatározott sorrendben vannak összefűzve annak érdekében, hogy asszociációkat indítsanak el a nézőben, a tényleges üzenet azonban nem jelenik meg. Példa: Egy férfi fogadást köt a lóversenyen, a következő
jelenetben azonban már egy autókereskedésben látható, amint épp egy drága új autót vásárol meg.

-Párhuzamos vágások:
Két cselekmény párhuzamos bemutatása. A film váltogatva jeleníti meg a két cselekményt, a jelenetek a befejezéshez közeledve egyre rövidebbek. E módszer segítségével a feszültség és bizonytalanság érzetét lehet kelteni a
nézőben, amint a film a csúcspont felé közeledik. Példa: Két autó különböző irányból ugyanazon metszéspont felé közeledik nagy sebességgel.

-Kontrasztvágások:
A film szándékoltan váratlan vágással vált át egy jelenetről egy teljesen eltérő másik jelenetre a kontraszthatás érdekében. Példa: Egy turista hever a tengerparton; a következő felvételen éhező gyermekek láthatók.

-Helyettesítő vágás:
Olyan események helyettesítése más eseményekkel, amelyeket nem lehet vagy nem szabad bemutatni (gyermek születik, de a felvételen a tényleges
gyermekszülés helyett egy bimbózó virág látható).

-Ok-okozati vágások:
A felvételek ok-okozati viszonyban állnak egymással: az első felvétel nélkül nem érthető a második. Példa: Egy férfi verekszik a feleségével, majd a következő jelenetben már összehúzva magát alszik egy híd alatt.

-Formális vágások:
Az eltérő tartalmú felvételek egymás mellé helyezhetők, ha van valami közös bennük – például azonos a formájuk, a színük vagy a mozgásuk. Példák: Egy kristálygömb és a Föld, egy sárga esőkabát és sárga virágok, egy zuhanó ejtőernyős és egy aláhulló madártoll.



Átmenetek-áttünések:


A sikeres átmenet titka a két jelenet közti könnyed kapcsolódás létrehozásában rejlik. A cselekménnyel összefüggő átmenet esetében egy kibontakozó történet egymást követő eseményeinek kapcsolódásáról van szó. A semleges átmenet önmagában nem utal kibontakozó történetre vagy idő-, illetve térbeli ugrásra, hanem lehetővé teszi egy jelenet különböző részeinek zökkenőmentes összekapcsolását. Az átmenetek vagy áttünések használatakor azonban nagyon oda kell figyelnünk egy lényeges dologra. Ne a programba integrált rengeteg átmenetet mutassuk meg a nézőnek, hanem a mi tudásunkat és a két snitt öszhangját finomítsuk velük.

Hangsáv létrehozása:


A filmek hangsávjának létrehozása külön mesterség, amely azonban elsajátítható. Természetesen nem könnyű feladat létrehozni egy remek hangalámondást, de a rövid, informatív megjegyzések gyakran nagyon hasznosak a néző számára. Bármi is legyen a hangalámondás, nem
nehézkesnek és erőltetettnek, hanem természetesnek, kifejezőnek és spontánnak kell lennie.


A megjegyzéseink legyenek tömörek:
Minden kommentár esetében igaz az a szabály, hogy a kevesebb több. A képeknek önmagukért kell beszélniük, ami pedig a képek alapján evidens a néző számára, ahhoz nem kell kommentár.

Mindíg Őrizzük meg az eredeti hangokat:
A kommentárt, az eredeti hangokat és a zenét úgy kell keverni, hogy az eredeti hangokat még így is hallani lehessen. Az eredeti hang része a videónyersanyagnak, és nem szabad egészben kivágni (ha ez egyáltalán lehetséges), mert az eredeti hang nélküli videó könnyen sterillé válhat, és megkérdőjeleződik a hitelessége. Gyakran előfordul azonban, hogy a felvevőkészülék olyan repülőgép-vonat vagy autózajokat is rögzít, amelyeknek nincs funkciója az adott jelenetben. Ezeket a hangokat – vagy az erős szél okozta zajokat, amelyek zavaróak vagy kiábrándítóak lehetnek, zajszűréssel el kell távolítani, illetve megfelelő hangalámondással vagy zenével kell helyettesíteni.

A megfelelő zene kiválasztása:
A megfelelő zene professzionális jelleget kölcsönöz a filmnek, és nagymértékben elősegítheti a videó üzenetének eljuttatását a nézőhöz. A kiválasztott zenének azonban mindig összhangban kell lennie a film mondanivalójával. Ennek megvalósítása esetenként rendkívül időigényes lehet, de a néző nagyra értékeli.

Főcímek-szövegek


A címnek informatívnak kell lennie, utalnia kell a film tartalmára, és fel kell keltenie az érdeklődést. Nyugodtan szabadjára engedhetjük a fantáziánkat a videó címének megtervezésekor.

Használjunk rövid, de érthető címet:
A címeknek rövidnek kell lenniük, és létrehozásukhoz nagy, olvasható betűtípust kell választanunk.

A címek színe:
A háttér és a szöveg következő kombinációi könnyen olvashatók: fehér és piros, sárga és fekete, fehér és zöld. Legyünk óvatosak, ha nagyon fehér címhez nagyon fekete hátteret választunk. Egyes videorendszerek nem képesek kezelni az 1:40-et meghaladó kontrasztarányokat, ezért az ilyen címek részleteit nem tudják megjeleníteni.

Hány másodpercig legyen látható a cím?
A gyakorlat alapján a címet olyan hosszan kell megjeleníteni, amennyi idő alatt kétszer el lehet olvasni. Egy tíz betűből álló cím körülbelül három másodpercig legyen látható a képernyőn. Ezt az időt minden további öt betű egy másodperccel hosszabbítja meg.

A „Talált” címek
Az utómunkálatok során létrehozott címek mellett a természetes címek – például irányjelzők, közlekedési táblák vagy a helyi újságok címoldalai – szintén érdekes lehetőségeket kínálnak számunkra.

 
 
Döntsd el!
Lezárt szavazások
 
Válassz!
Lezárt szavazások
 
 
Olvasási nehézség?
 
Írj helyesen!
 
számláló
Indulás: 2006-02-19
 
Linkgyűjtemény
 
 
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?