Házi dolgozat 1. félév: Készíts prezentációt (pps bemutatót) az alábbi témák valamelyikéből képpel, rövid ismertető szövegekkel, képekkel, ábrákkal (4 - 10 oldal). Gyűjts anyagot az internetről!
TÉMÁK: 1. Hogyan készül a film? 2. Televíziós műsortípusok 3. Jótanácsok fotósoknak 4. A facebook előnyei, veszélyei Határidő: 2014. október 15.
(Akinek nincs Power Point-ja, az A3-as plakáton leadhatja)
Gyakorlati feladat 1.félév: 5 db saját készítésű különböző témájú fotó (portré, állat, táj, sport, családi, stb., vagy 1 képmontázs (A4). (Keretezés, kompozíció /rajzból tanultak alkalmazása/, téma kiemelése, élesség, fények, színek játéka…) Papír képeket névvel, osztállyal ellátott borítékban kérem leadni a nevelőiben. Digitális képeket (jpg) 2000*1500-as méretben a gaal.gyorgyikukacnlg.httpf.hu címre kérek az alkotó adataival. Szeptember óta készült képeket várok!!!
Határidő: 2014. november 15.
Fotózáshoz:
Harmadolási szabály: néhány kivételtől eltekintve a legjobb fotók így készülnek. Lényege az aranymetszés szabálya: fel kell osztani a képet vízszintesen és függőlegesen is három részre. Az így kapott négy metszéspont bármelyikébe helyezve a fő témát, a kép érdekes, figyelmet felkeltő lesz, míg ha középen van, akkor unalmas.
Megvilágítás: Ne fényképezzünk verőfényes napsütésben 10-15-ig. Nincsenek árnyékok, amelyek érzékeltetnék a felületek, épületek komplexitását, és nagy eséllyel „beég” a kép néhány része. Legjobb szűrt fényben fényképezni, különösen megkapó a hajnal (vörös óra) és a naplemente (kék óra). A nap gyorsan halad az égen ilyenkor, de az előtte/utána lévő időszak csodálatos fényeket produkál. Ha jót akarsz, arra is figyelj, hogy a nap lehetőleg mögötted, vagy melletted legyen. Ellenfényben kevés dolog mutat jól, az sziluett lesz a háttér előtt.
Horizont: nem bonyolult, csak figyelni kell, hogy amit fényképezünk, az vízszintes legyen! Nincs zavaróbb, mint egy tengerparti kép középen az emberrel, mögötte meg 5 fokos lejtésű tengerrel.
Fókusz: a kiértékelő, vagy automata fókusz viszonylag jól működik jó megvilágításnál, de kicsit rosszabbnál már nem. Ekkor jobb a választott fókuszpont. Szerencsés valami függőleges dolgot helyezni a kis “keretbe”, mivel abból tudja legpontosabban kiszámolni a helyes fókusztávot a gép. Ha van helyünk, ne sajnáljunk ugyanarról a témáról több képet csinálni, úgyis csak a monitor előtt derül ki, melyik a legszebb.
Ne légy lusta! Érdemes bejárni a helyszínt. Így több érdekességre felfigyelhetsz. Lehet, hogy találsz egy sokkal jobb, szokatlanabb, különlegesebb nézőpontot, mint amit először választottál volna.
Legyen címe, története, közeli, távoli képek, mozgás ábrázolása, a párbeszéd szövegbuborékban (név, osztály a hátlapon). A történetet és a szereplőket is te találd ki!
Gyakorlati feladat 2.: Készíts kis csoportban rövid (1-2 perces) filmecskét az alábbi témák valamelyikével:
Ma így történne (régi mese - mai környezetben)
Táncfilm
Barátság
„Valódi” álhír
Más témákra március 1. előtt rövid forgatókönyv benyújtásával lehet engedélyt kérni.
Adj címet az alkotásnak, a film végén készíts feliratot, kinek, milyen szerepe volt a film készítésében. Avi, mgp formátumban, másolható adathordozón kell beadni. (Nem dvd formátum!)
Filmkészítés helyett azonos témákban készült forgatókönyvet csinálhatsz képek, jelenetek, kamerabeállítások, hangok, trükkök, rendezői utasítások stb. részletezésével – egyénileg a határidőre. Határidő: 2015. május 10.
A média tantárgyból készített feladatok (cikkek, esszék, képregények, rajzok, fotók és filmek) nem tartalmazhatnak jóízlést és közerkölcsöt sértő közléseket, törvényben tiltott gyűlöletkeltésre* alkalmas tartalmakat. Nem állhatnak politikai pártok szolgálatában. Nem tartalmazhatnak erőszakos és szexuális ábrázolásokat, nem sérthetnek személyiségi jogokat, nem használhatnak kandi kamerás felvételeket.
*nem kelthet gyűlöletet más személyek, nemek, népek, nemzetek, kisebbségek (pl. nemzeti, etnikai), egyházi vagy vallási csoportok ellen.
A határidő módosítását indokolt esetbenírásban a határidő előtt lehet kérni. Ennek hiányában a le nem adott munkák elégtelent érdemelnek és órán javító dolgozatot kell írni. Ha a félévi két jegy nem egyezik, a házi feladatok, ill. az órai munka, szorgalmi jegyek döntenek a jobb vagy rosszabb osztályzat mellett.