Médiamánia
Tartalom
Menü
 
médiaTECHNIKA
 
médiaELMÉLET
 
FILMmánia
 
SzÖVEGmánia
 
 
médiaBóklászó
 
átjáró
 
Hallgass!!!

RÁDIÓ7

 
FOTÓbirodalmak
 
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
Nem a dicsőségünk múlik, csak a zidő
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
hogy el ne késs :)
 
intimzóna :-)
 
 
Édes élet

Édes élet

Peter's blog

 
FILMezésről
FILMezésről : Szabó Gábor: Filmes könyv – Hogyan kommunikál a film

Szabó Gábor: Filmes könyv – Hogyan kommunikál a film

Vedd meg és tanulj filmezni a legjobbaktól!


Szabó Gábor: Filmes könyv – Hogyan kommunikál a film

Kemény kötés, 160 oldal, 2600 Ft

Ab Ovo Kiadó

www.abovo.hu

 

 

 

Szabó Gábor

FILMES KÖNYV

Hogyan kommunikál a film?

 

(Tartalom és részlet a könyvből)

 

 

 

 

 

 


Tartalom

Bevezetés.......................................................................................................................... 3

A beállítás............................................................................................................................... 6

Alapfogalmak..................................................................................................................... 6

Beállítás (snitt), felvétel............................................................................................... 8

Kép, jelenet................................................................................................................ 8

A filmi „szó”.............................................................................................................. 10

A plán (képméret)............................................................................................................. 12

Nagytotál.................................................................................................................. 13

Totál........................................................................................................................ 15

Kistotáltól a secondig................................................................................................ 16

Közeli...................................................................................................................... 17

A kamera magassága....................................................................................................... 20

Az objektív látószöge........................................................................................................ 21

Tér, mélység – egy kis optika-ismeret........................................................................ 22

Nagylátószög, normál- és teleobjektívek............................................................. 23

Mélységélesség............................................................................................... 24

Az objektív kiválasztása........................................................................................... 25

A kamera távolsága az akció körétől.................................................................. 26

A beállítás típusa.............................................................................................................. 26

Objektív szemszög................................................................................................... 27

Szubjektív szemszög................................................................................................ 29

I. A kamera az egyik szereplőt reprezentálja....................................................... 29

Szubjektív kamera....................................................................................... 31

II. A néző láthatóvá válik.................................................................................... 32

Nézőponti szemszög (POV)....................................................................................... 34

Ansnitt............................................................................................................ 36

Amikor a POV nem úgy működik, mint a könyvekben.......................................... 38

„Senkinek sem a szemszöge…”................................................................................ 41

A mesélő szemszöge................................................................................................ 42

A képsor.......................................................................................................................... 43

1+1=3...................................................................................................................... 43

A beállítás helyi értéke.............................................................................................. 44

Képfolyam................................................................................................................ 46

Egy film – egy törvénykönyv....................................................................................... 46

A kompozíció................................................................................................................... 47

Kompozíciós egyensúly............................................................................................. 49

Zárt és nyitott kompozíciók....................................................................................... 50

A figyelem centruma................................................................................................. 50

A kameramozgás.................................................................................................................... 54

A gépmozgás fajtái........................................................................................................... 54

Statikus kameramozgások – svenk, zoom................................................................. 54

Térben elmozduló kameramozgások.......................................................................... 59

Fahrt............................................................................................................... 59

Lekövető fahrt, valódi fahrt............................................................................. 59

Krán................................................................................................................ 61

Az objektivitás foka, magasságkorrekció........................................................ 62

Összetett kameramozgások...................................................................................... 63

Speciális kameramozgatók....................................................................................... 63

A gépmozgás jellege......................................................................................................... 67

Lekövető.................................................................................................................. 68

Átkötő..................................................................................................................... 69

Leíró........................................................................................................................ 71

Dinamikus................................................................................................................ 73

Önmozgás. A nyughatatlan kamera................................................................... 73

A gépmozgás funkciói....................................................................................................... 75

Térábrázolás............................................................................................................ 75

Belső vágás............................................................................................................. 76

Ritmus- és atmoszférateremtés................................................................................. 78

Hangsúlyozás........................................................................................................... 79

Gépmozgás és nézőpont................................................................................................... 81

Gépmozgás és vágás........................................................................................................ 82

A gépmozgás tempója....................................................................................................... 84

Kamerakezelés................................................................................................................. 85

A kézikamera................................................................................................................... 86

Filmi tér és idő....................................................................................................................... 88

Filmtér és filmirány............................................................................................................ 88

Folyamatos tér.......................................................................................................... 89

A szent tengely................................................................................................ 89

Miért kell a tengely?......................................................................................... 90

Nézésirány, mozgásirány........................................................................................... 92

A statikus akciótengely..................................................................................... 92

A dinamikus akciótengely................................................................................. 96

Mikor áthágható?.............................................................................................. 98

Jelenetrögzítési sablonok.......................................................................................... 99

Átlapolásos technika....................................................................................... 100

„Master”-technika............................................................................................ 102

“Gumiháttér”........................................................................................................... 107

Film-idő.......................................................................................................................... 108

Folyamatos idő – időugrás....................................................................................... 108

Idősűrítés............................................................................................................... 109

Kulcspont-ugrásos vágás......................................................................................... 110

Igeidők és -módok a filmben.................................................................................... 111

De hogyan jeleníti meg a film a múltat?............................................................. 111

Jövő idő......................................................................................................... 113

Mi a helyzet a feltételes móddal?..................................................................... 113

A film lüktetése...................................................................................................... 115

A FÉNY...................................................................................................................................... 117

A világítás korszakai........................................................................................................ 117

A fény szerkezete........................................................................................................... 119

Direkt és másodlagos fények................................................................................... 119

Lágy - kemény, irányított - szórt fény......................................................................... 120

Fénykontraszt......................................................................................................... 121

Irányított/szórt fénysugár.......................................................................................... 121

Kemény/lágy fényrajz............................................................................................... 122

A felület................................................................................................................. 123

Hangszerelés.................................................................................................................. 124

Ami a többi fejezetből kimaradt...................................................................................... 125

Videokereső................................................................................................................... 125

A kristályhiba.................................................................................................................. 126

Jel/zaj viszony................................................................................................................ 127

A stilizáció foka.............................................................................................................. 128

Az utolsó szó jogán…..................................................................................................... 130

szótár.................................................................................................................................... 131


Bevezetés

Mi – filmkészítők és filmnézők – mindannyian anyanyelvi szinten beszélünk „filmül”. Beszélheti valaki hibátlanul az anyanyelvét anélkül is, hogy fogalma lenne a nyelv struktúrájáról, szerkezeti elemeiről, hogy egyáltalán hallott volna szófajokról és mondattanról. Minket, filmkészítőket azonban kell hogy érdekeljen a filmnyelv struktúrája, kifejezési eszközrendszere. Míg a beszélt nyelvekről számos nyelvkönyv szól, a filmmel kapcsolatban igazából nemigen találunk olyat, amelyik nem a filmkészítés gyakorlatát igyekszik szabályokká sűríteni, hanem magával a filmnyelvvel, a kommunikáció formájával foglalkozik. Ha nyelvtani ismeretek nélkül magunknak kellene visszakövetkeztetnünk egy beszélt nyelvből annak szabályaira – hiába a mindennapos beszédrutin –, komoly probléma elé kerülnénk. A nyelvészeknek erre több ezer év állt rendelkezésükre, a film viszont csak száz éve létezik. Van-e a szónak és a mondatnak megfelelője a filmben? Van-e felszólító és kijelentő mód? Hogyan működik a filmben a „központozás”? Egyáltalán használhatók-e a filmmel kapcsolatban ezek a fogalmak? Szükség van-e arra, hogy szabályszerűségeket keressünk, amikor mindannyian ösztönösen – kisebb-nagyobb szókinccsel, de – beszéljük a filmnyelvet? Lehet-e és szabad-e egyáltalán szabályokat keresni egy művészeti ág esetében? Mi haszna származna abból egy filmkészítőnek, ha ösztönös megérzéseit (ami talán maga a tehetség) szembesítené holmi szabályokkal vagy törvényszerűségekkel?

Ugyanakkor el tudjuk-e képzelni, hogy a világirodalom nagyjai ne lettek volna tisztában saját nyelvük szabályaival? Hogy ne ismerték volna magát a nyelvet, melyet használtak, a legmagasabb fokon? Korlátozta-e őket ez a tudás, vagy éppen ellenkezőleg?

Ha egy nyelvet nem gondozunk, az annyi, mint hagyni, hogy a hétköznapi konyhanyelv, az utcai szleng ötszáz szavas szókészletével beszélők szintjére silányuljon, és hogy elvesszen a választékos beszéd képessége. És ez valóságos veszély a film esetében is a film-tömegtermelés egyeduralkodóvá válásának korában. Ha a tömegfilmek gügyögni kezdenek – mert ezt jól érti minden néző –, akkor a gügyögés kötelező nyelvvé válhat, és lassan kikerülhetnek a használatból a ritkább, árnyaltabb kifejezések.

Nem hiszem, hogy ez a könyv teljes és átfogó választ tud adni az itt felmerülő összes kérdésre, és hogy képes lenne megteremteni az egyetemes filmnyelv-könyvet. De ha mást nem, felvethet és továbbgondolás tárgyává tehet olyan alapkérdéseket, melyeknek megválaszolása minden filmmel foglalkozó ember számára szellemi kihívást jelent.

Egy történet elmesélésének a „hogyan”-ja a film esetében épp olyan fontos, mint a történet maga. Egy történet megjelentethető könyv alakban, készíthető belőle hangjáték, színpadi adaptáció, vagy éppen elmesélhető egy asztaltársaságban. De ha úgy döntünk, hogy filmet készítünk belőle, azt tegyük úgy, hogy – a film legsajátosabb eszközeinek segítségével – a „legfilmebbül” meséljük el történetünket.

Ez a könyv elsősorban a „történetmesélő” film működési hatásmechanizmusát próbálja elemezni. Ezen kívül létezhet még számos más megközelítés. Vannak olyan művek, amelyek szintén a filmvásznat vagy a televízió képernyőjét használják hordozóként, de egyáltalán nem történeteket akarnak elmondani. Kezelhetik pl. úgy a kérdést, mint egy képzőművész, akinek nem a festővászon, hanem a filmvászon a betöltendő felülete; vagy akár mint egy zenész, aki nem csak hallja, de látja is a zenét. Egyáltalán nem kérdőjelezem meg az ilyen művek létjogosultságát. Egyes részterületek esetében előfordulhat, hogy az e könyvben leírtak ott is érvényesek. De ez a könyv elsősorban a történetmesélő filmekkel foglalkozik; arra keresi a választ, hogy hogyan kommunikál a film, hogy melyek a filmes hatásmechanizmusok elemei, és hogy hogyan működnek.

Amikor nekifogtam e könyv megírásának és megpróbáltam feltérképezni, hogy milyen művek íródtak eddig e témában, gyakorlatilag két típussal találkoztam. Az egyik teljesen elméleti szinten, szemiotikai szempontok alapján elemzi a filmet mint filmszöveget. Úgy éreztem, hogy filmkészítőként ebből szinte semmit, vagy nagyon keveset tudok hasznosítani. A másik megközelítés egyfajta filmes mesterség-tankönyv, amely ábrákkal és példákkal illusztrálva típushelyzeteket mutat be, és ismerteti a lehetséges megoldás-patenteket. Ettől viszont már olvasás közben is idegenkedtem. Így hát egy harmadik utat választottam. Ez a könyv filmeseknek készült, de nem próbál recepteket adni. Talán ahhoz adhat segítséget, hogy ki-ki elkészíthesse a saját recepjeit. Azoknak íródott, akik gyerekkorukban szerettek szétszedni mindent, hogy megnézzék belülről, hogyan működik.

A szóhasználatról

Az első kérdés, amellyel szembesültem: próbáljak-e magyar szavakat használni a különféle filmes szakkifejezések helyett. Találkoztam már olyan magyar filmes könyvekkel és kritikákkal, amelyek minden határon túl próbálták magyarítani azokat az egyébként általában német vagy angol, néha francia eredetű szavakat, amelyeket mi, magyar filmesek valójában használunk. Feltételezem, botrányba fulladna egy olyan forgatás, ahol a rendező így fordulna oda az operatőrhöz: „panorámázzál” egy kissé balra, ha meg nem sértelek… Mivel ez a könyv elsősorban azok számára készül, akik a szakmát vagy gyakorolják, vagy tanulják és gyakorolni szeretnék, azt a szóhasználatot kell követnem, amelyet a mai magyar filmszakma gyakorlata határoz meg, még akkor is, ha az nem „szépen van magyar”. S mivel ezeknek a jövevényszavaknak a helyesírásában sincs kialakult, egységes szabály, ezért úgy használom őket, ahogy a leggyakrabban találkozhatunk velük a filmes szakanyagokban - pl. egy technikai forgatókönyvben.


 megszakítás nélkülinek kell lennie egy képen belül. Ha ugyanabban a szobában egy fél nappal később, vagy egy másik napszakban, de akárcsak pár perces időugrással folytatódik a film, már egy másik képbe kerültünk.

A kép egy helyszínen, megszakítás nélküli időben lejátszódó jelenetet vagy jelenetrészt jelöl.

Ha belenézünk egy forgatókönyvbe, azt látjuk, hogy sorszámmal ellátott képekre van tagolva. Egy kép első sorában (fejlécében) mindig fel vannak tüntetve a legfontosabb információk: képszám, helyszínnév, külső vagy belső, napszak. A kép tehát nem dramaturgiai, hanem egy bizonyos technikai szempont alapján tagolja a filmet (hacsak ez a két szempont véletlenül egybe nem esik).

A jelenet [sequence] viszont valóban dramaturgiai egységet jelöl. A drámairodalomban – ahonnan ez a meghatározás származik – úgy definiálták a jelenetet, mint a színjátéknak azt a legkisebb egységét, amelyen belül a szereplők száma nem változik. Tehát ha egy új szereplő belép a színre (vagy kilép a színről), akkor új jelenet kezdődik.

Hogy melyik a nagyobb egység: a „kép” vagy a „jelenet”? Hol az egyik, hol a másik. A film jelenet-értelmezése ugyanis nem olyan rigorózus, mint a színházé. Általában értelemszerűen összetartozó tartalmi egységet értünk alatta. Ha tehát a „szakítási jelenet”-ről beszélünk, abba beletartozhat az is, hogy a házmester közben többször ki-be szalad, és a botrány természetesen a lakás több helységében is, sőt a lépcsőházban is folytatódhat – egészen addig, amíg egy, folyamatos tartalmi egység marad.

A filmi „szó”

Minden filmnyelvvel foglalkozó tankönyv első dolga, hogy megpróbálja meghatározni a film struktúrájának legkisebb értelmes alkotóelemét – a nyelvi szó filmbeli megfelelőjét.

Pasolini például filmelméleti munkáiban bevezetett egy fogalmat – a kinémát –, amely szerinte a fonéma filmi megfelelőjeként a legkisebb jel a filmben. Az ő értelmezésében minden képelem – egy ruhadarab, tárgy vagy a szereplő egy mozdulata – egy-egy ilyen kinéma. Nagyon sokféle elmélet létezik, de mindegyikről úgy éreztem, hogy egy filmkészítő számára a gyakorlatban ezek nem használhatók. Másrészt ebben a könyvben szándékosan kerülöm a szcenikai elemek vizsgálatát. Nem azért, mintha azok nem lennének mégoly fontos elemei a végső filmnek, hanem azért, mert itt nem az ábrázolás tárgyát, hanem az ábrázolás módját próbálom elemezni. Ezért kénytelen voltam egy újabb elmélettel bővíteni a listát.

Mit tekintsünk tehát a legkisebb filmi elemnek? Beállítás, jelenet, kép. Egy jelenetet vagy képet általában beállítások alkotnak, tehát adódna a következtetés, hogy akkor tekintsük a beállítást úgy, mint a film legkisebb, tovább már oszthatatlan alkotóelemét. De mi történik mondjuk egy Jancsó-snitt [franciául plan sequence, angolul sequence shot] esetében, amelyben a kamera egy teljes tízperces felvonást rögzít egyetlen, leállás-nélküli beállításban, miközben számos esetben változtat plánt és látószöget, jelenetet, de akár még helyszínt (képet) is… Gyakorlatilag minden megtörténik, ami egy hagyományosan különálló beállításokra tagolt film esetében is megtörténhetett volna.

Ha jobban belegondolunk, egy-egy ilyen hosszú beállítás is részekből áll. Elkülöníthetünk benne önálló beállításokat, amelyeket ez a technika úgynevezett „belső vágással” folyamatosan összeköt. Tehát valójában egy ilyen tízperces beállítás sok kis beállítás-atom sorozatából áll.

Ezt a tovább oszthatatlan beállítás-atomot én elemi beállításnak neveztem el.

Az elemi beállítás a film nyelvi szerkezetének alap-építőköve. Elemi beállításnak nevezzük, amikor a kamera egy adott plánban és szemszögből, adott látószögű objektívvel készít felvételt.

Egy elemi beállításhoz tehát egy adott látószög, kameramagasság, plán, objektív (gyújtótávolság) tartozik, és ha ezek közül az elemek közül akár egyet is megváltoztatunk, egy másik elemi beállítást kapunk eredményül. Ezt gyakran megtesszük anélkül, hogy különösebben a tudatában lennénk. Amikor egy beállításon belül arrébb svenkelünk a kamerával, szűkebbre állítjuk a zoomot, vagy a kamerát feljebb emeljük a dollyn, újabb és újabb elemi beállításokat készítünk. Sőt, ennél jóval kisebb változtatással is ezt tesszük.

Kezdő operatőr koromban egy első filmes rendezővel már az előkészítés alatt elhatároztuk – fiatalok voltunk! –, hogy abban a filmben egyetlen egyszer sem fogjuk megmozdítani a kamerát. Még egy egyszerű svenket sem akartunk engedélyezni magunknak a filmben. Arra voltunk kíváncsiak, hogy meg tudjuk-e csinálni az egész filmet csupa statikus beállításban. Ez elsőre talán nem hangzik olyan nagy dolognak, de hozzátartozik az is, hogy ugyanakkor hosszú beállításokban akartuk leforgatni a filmet. Nos, a megvalósítás során ez arra kényszerített minket, hogy a szereplőket mozgassuk a kamerához képest, ha nem akarjuk elvágni a jelenetet, és a kamerát sem szeretnénk megmozdítani. A plánváltások tehát úgy jöttek létre a beállításokon belül, hogy a szereplőket mozgattuk meg a kép mélységében. Ha közelit szerettünk volna a jelenet egy adott pillanatában, a kép előterébe léptettük őket; ha aztán ismét tágabb képet akartunk, hátrébb sétáltattuk őket egy távolabbi képsíkba.

Mindez csak azért érdekes, mert azt bizonyítja, hogy nem feltétlenül a kamera pozíciójának megváltoztatása jelenti egy-egy új elemi beállítás létrejöttét. Elég, ha a szereplő fél lépést tesz a kamera felé, és ezzel mellképből közelképbe mozdul: ha ezzel a változtatással egy másik plánt kapunk, akkor új elemi beállítást hoztunk létre.

Szótár

A leggyakrabban használt nemzetközi filmes kifejezések

 

 

feature/fiction film                                             játékfilm

documentary                                                     dokumentumfilm

short film                                                            kisfilm

commercial, spot                                              reklámfilm

DÉCOUPAGE, SHOTLIST                             Snittelés

cut up, break the scene down                         felsnittelni a jelenetet

set up, shot, angle                                            beállítás (snitt)

reaction shot                                                     reakciósnitt

reverse shot/angle                                            ellensnitt

take                                                                    felvétel

retake                                                                 újbóli felvétel

scene                                                                 (forgatókönyvi) kép, jelenet (tágabb értelemben)

scene number   

 
 
Döntsd el!
Lezárt szavazások
 
Válassz!
Lezárt szavazások
 
 
Olvasási nehézség?
 
Írj helyesen!
 
számláló
Indulás: 2006-02-19
 
Linkgyűjtemény
 
 
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?