Médiamánia
Tartalom
Menü
 
médiaTECHNIKA
 
médiaELMÉLET
 
FILMmánia
 
SzÖVEGmánia
 
 
médiaBóklászó
 
átjáró
 
Hallgass!!!

RÁDIÓ7

 
FOTÓbirodalmak
 
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
Nem a dicsőségünk múlik, csak a zidő
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
hogy el ne késs :)
 
intimzóna :-)
 
 
Édes élet

Édes élet

Peter's blog

 
FILMezésről
FILMezésről : Eragon

Eragon

Az Eragon című film 2006-ban került a mozikba, kétes sikert aratva. A történet alapját Christopher Paolini Eragon c. könyve szolgáltatja, amely egy háromrészes trilógia, „Az örökség” első kötete. Amerikában a Harry Pottert is megelőzte a bestseller listán. A megfilmesítést a 20th Century Fox vállalta

A rendező Stefen Fengmeier, aki korábban látványtervezőként és számítógépes grafikusként dolgozott. Sok más film vizuális effektjeit ő készítette, mint például a Jurrasic Park, a Ryan közlegény megmentése, a Twister, a Casper, a Lemony Snicket: A balszerencse áradása, valamint a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán c. filmekét. Az Eragon volt az első saját rendezése.

A forgatókönyvet Mark Rosenthal, Lawrence Konner, valamint Peter Buchman írta, akinek legismertebb munkája a Jurrasic Park 3 szkriptjében való részvétele.

Az operatőri munkát Hudh Johnson végezte, a vágó Roger Barton volt.

 

A forgatás 99%-ban nálunk, Magyarországon zajlott. Az első jeleneteket 2005 nyarán vették fel a fóti Mafilm Stúdióban. Több helyszínen dolgozott a filmes csapat, köztük a Velencei-tó partján, Pilisborosjenőn, Fóton, Tatabányán, Celldömölkön. Az egyetlen külföldi forgatási helyszín sem esett olyan messze hazánktól: Szlovákiában, a Magas-Tátra hegységében is készültek jelenetek. Állítólag 100 millió dolláros gigantikus költségvetés állt a készítők rendelkezésére, ami főként John Davis és Wyck Godfrey producereknek köszönhető.

A film tüzetesebben megnézve

1. Elemi eszközök: a tér- és időszerkesztés

A legegyszerűbb követelmény a teret és az időt kialakítani. Itt már adott volt a Paolini által megálmodott táj: Alagaësia, amely egy nagyon összetett és sokszínű teret szolgáltat az írónak és a filmkészítőknek is.

Az időszerkezet lineáris, ahogy haladunk előre az időben, úgy derül fény egyre több dologra. Visszautalások történnek a múltra vonatkozóan, de csak szóban. Az időben néha nagyot ugranak a filmesek, mivel a könyv minden részlete még egy Titanic- hosszúságú filmbe sem fért volna bele, emellett nagyon vontatottá tette volna a cselekményt.

2. Plán: a tárgyak kamerától való távolsága

Ebből háromfélét ismerünk: a premier plánt, azaz közelképet, a second plánt (középképet) és a totálplánt, azaz a távolképet. Az Eragonban mindhármat megtalálhatjuk.

Közelképeket főleg a párbeszédeknél és az új szereplők felbukkanásánál láthatunk, valamint ha egy bizonyos dolgot fontossága miatt ki akarnak emelni, pl. Brom varázskardját, Zar’roc-ot (jelentése nyomorúság) alaposan megtekinthetjük, amikor első ízben előkerül.

Középképek leginkább a csatajelenetekre és az új helyszínek bemutatására jellemzőek. Ha 4-5 vagy annál több szereplő beszélget és a párbeszédek nem kulcsfontosságúak, akkor is ezt alkalmazzák.

Pl: Eragon, Murtagh, Arya és Saphira megérkeznek Farthen Dŭr-ba, a kialudt tűzhányó gyomrába vájt erődítménybe.

Távolképekkel leginkább egy-egy kivételes szépségű táj bemutatásánál, a vándorlást végigkísérően, néhány nagyszabású, látványos jelenetnél és a legutolsó, hatalmas csatajelenetnél találkozhatunk.

Pl. Eragon első repülőleckéje Saphira nyergében.

A beállítások is fontosak, mert ezzel tudják a legjobban átadni a film hangulatát. Lehet vízszintes, függőleges, rézsútos, felső, középső és alsó.

Alulról filmezve az emberek nagyobbnak tűnnek, kiemeli a szereplők „nagyságát”, hősiességét. Ezzel a filmben nem találkozhatunk, de a reklámplakátok elkészítésénél előszeretettel alkalmazták.

Felülről a szereplők eltörpülnek, kiszolgáltatottnak tűnnek. Ez a legkifejezőbben akkor érvényesül, amikor a kifejlett Saphira leszáll Eragon elé a mezőre. Eragon ijedtében hátrálni kezd, amit már Saphira szemszögéből láthatunk. Ekkor fordul a kocka: immár Saphira fizikai méretei és ereje jócskán meghaladják gazdájáét.

Rézsútos beállítás azt sugallja, hogy az egyensúly megbomlott. Ez a csatajelenetekre jellemző, de ritka beállítás a filmben.

 

A fény-árnyák variációk a beállításokhoz hasonlóan a hangulat átadását szolgálják. Szerintem ebben a filmben mindig a cselekmény és a helyszín igényeihez igazították a megvilágítást, bár néhol túl sötétre sikerültek a jelenetek. Pl: Eragon először találkozik Nasuada-val, valamint Galbatorix és Durza beszélget a trónteremben. Az erdőben játszódó jelenetek különösen látványosak, a tereptárgyak és növények körvonalai jól kivehetők. Pl. Brom a Ra’zac-okkal harcol.

3. Vágás, gépmozgások

A vágást „második rendezés”-nek is mondják, hiszen a vágó adja meg a film végleges formáját. Ez néhány esetben egy kicsit félresikerült, mert a jelenetek hosszát tekintve néhol folytatást várnánk, máshol pedig túl hosszúra húztak egy-egy kevésbé fontos mozzanatot.

Gépmozgások:

Panorámázással (a felvevőgép saját tengelye körüli forgatása) nem találkozhatunk az Eragonban, daruzással viszont annál gyakrabban. A jelenetekben a kamera sokszor mozog fölfelé, vagy éppen a magasból végigpásztáz a színtéren. Hirtelen ráközelítések nem jellemzőek. Említésre méltó még, hogy a felvételek készítéséhez repülőgépet is használtak.

4. Hang

A zenét Patrick Doyle szerezte, akinek a nevéhez például a Harry Potter – és a tűz serlege, a Bridget Jones naplója és még számos mozisiker filmzenéje fűződik. Avril Lavigne énekelte a film betétdalát, ami a „Keep holding on” címet kapta. Hallható a végefőcím alatt és a filmzenealbumon is.

A zene a történet jellegéből ered, főtémája hasonlít a Gyűrűk uráéhoz. Egyes jelenetek alatt aláfestő funkciót betöltő zenét hallhatunk, de nem telepszik rá a képekre. Kiemelt szerepet kapnak a háttérzajok, pl. patadobogás, lánccsörgés, csatakiáltások, patakcsobogás. A különböző helyszínek jellegzetes zajai – pl. a szélcsengő hangja Angela kunyhója előtt – még inkább ezeknek a helyszíneknek az egyediségét fokozzák.

5. Szín

Az Eragon készítőit tudatos színhasználat jellemzi, amit néhol túlzásba is vittek. Feltűnő színe egyedül a varázskardnak, Zar’roc-nak van (bíborvörös), de ez sem üt el a film nyugodt, kissé sötét színvilágától. A vidám hangulatú jeleneteket – pl. Eragon repülni tanítja Saphirát - ehhez illően világos, élénk, de nem rikító színek kísérik.

6. Narráció, cselekmény, elbeszélés

A cselekmény több szálon fut, de köztük a párhuzam egyértelműen felfedezhető. Alapját a jó és a rossz közti konfliktus képezi. A jókat képviselő tündék és vardenek, valamint Eragon erkölcsi értékrendje ütközik Galbatorix és híveinek nézeteivel. Előbbiek békét és szabadságot akarnak, utóbbiak egyeduralmat a saját elveik alapján. Olyan téma, amit mindig tovább lehet variálni és sose megy ki a divatból.

A különböző települések, folyók, hegységek neve már a Gyűrűk ura c. trilógiában is hallhatott „tündenyelv”-ből ered, emellett jól is hangzik, hitelesebbé teszi a filmet, hiszen egy fantasyról van szó. A párbeszédek egyszerűek, a szöveg könnyen érthető. Monológ csak a történet elején hallható, amikor Brom bevezet minket a sárkánylovasok történelmébe. Ezután csak párbeszédeket hallhatunk.

A narráció szerintem nagyon jól sikerült, minden színészhez a történetnek megfelelő hangot párosítottak.

Összességében

A fantasy műfaj kedvelőinek egy nagyon élvezhető, látványos film, ami arra csábít, hogy többször is megnézzük.

 
 
Döntsd el!
Lezárt szavazások
 
Válassz!
Lezárt szavazások
 
 
Olvasási nehézség?
 
Írj helyesen!
 
számláló
Indulás: 2006-02-19
 
Linkgyűjtemény
 
 
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?