Interjú az osztályfőnökömmel
Interjúmat Ladányi-Szittyai Andreával, osztályfőnökömmel, matek-fizika szakos tanárral készítettem, aki hivatásként, mindenét beleadva végzi feladatát.
Mindig a matek és a fizika volt a kedvenc tantárgya? Hogyan alakult ki benne, hogy ezen a pályán szeretne tovább tanulni?
Mindig is szerettem tanulni, mindent. Általános iskolában azt mondta a matek tanárnőm, aki egyben az osztályfőnököm is volt, hogy jó matekos vagyok... én meg elhittem :) Valahogy így indult.
Középiskolás koromban már teljesen a természettudományokra koncentráltam. Pl. biológiából értem el szép eredményeket. Ekkor még úgy terveztem, hogy programozónak tanulok. Aztán az is kezdett körvonalazódni, hogy Magyarországon szeretnék továbbtanulni. A matek mellett a másik felvételi tárgy a fizika volt. Hát így jött "képbe". Végzősként kaptunk egy új kémia tanárt. Ha Ő előbb jön, akkor most talán mat-kém-es lennék.
Középiskola után Budapesten tanultam egy évet, ahol a magyarországi felvételire készítettek fel minket. Az ottani tanáraim javasolták, hogy menjek tanárnak. Elgondolkodtam: már általános iskolás koromban is sokat segítettem a társaimnak, gimisként is jöttek hozzám ismerősök kérdezni. A pesti hónapjaim alatt pedig gyakorlatilag kis csoportos foglalkozásokat tartottam matekból :) Szóval így jött a mat-fiz tanári szak.
Ha jól tudom, nem érettségizett. Mi volt helyette a feladatuk?
Középiskolába a közeli városba mentem (Zombor). Na, most kapaszkodjon meg: matematikai-programozói segédmunkatárs szakra :). Végzős voltam, amikor átalakították a középoktatást és pl. a mi tagozatunkat átsorolták gimnáziumi osztállyá. Viszont megmaradt a régi rendszerből az, hogy szakdolgozatot kellett írnunk érettségi helyett. Az én témám a határozatlan integrálás volt. Már akkor is szerettem a kihívásokat :)
Ön szerint ez előny, vagy hátrány volt számukra?
Mellesleg egyáltalán nem tartom jó dolognak. Tényleg jó lett volna kipróbálni magam, hogy lássam jól tanultam-e a négy év alatt.
Mi vagy ki segített a döntésben? Szülei hogyan segítették ebben?
Szüleim nem szóltak bele, hogy mit tanuljak. Szerintem számukra hamarabb kiderült, mint számomra, hogy nem fogom folytatni a konyhakertészetet.
Azt mondják az államnak dolgozni hivatás. Hogyhogy mégis a tanári pályát választotta? Nem gondolkozott azon, hogy mérnökként könnyebb lenne?
Hogy megbántam-e? Vannak pillanatok, amikor úgy érzem, hogy máshol könnyebb lenne, de szerintem a nekem való pályát választottam. Szeretem a tanítást, és azt hiszem a diákok nagy többségével is jól megvagyok - az általam tanított tárgyak ellenére :)
Ha újra kezdeném - bár én is sok embert biztatok a mérnöki pályára, mégis - a tanítás mellett maradnék, és akkor is, ha megnyerném az ötös lottót :D
Melyik egyetemen tanult? Miből írta a szakdolgozatát?
1997 júniusában végeztem Szegeden. Szakdolgozatomat a számfogalom felépítéséből írtam.
Mikor, és hol állt először munkába?
97' szeptembertől Szabadkán helyezkedtem el az Egészségügyi Középiskolában. Először csak matekot tanítottam, én voltam az egyszemélyes matek munkaközösség. 2003 őszéig dolgoztam az iskolában. A matek mellett még informatikát és fizikát is tanítottam.
Miben különbözik a szerbiai rendszer az ittenitől? Nem tudom, hogy azóta miként változott a rendszer. A fizikát 4 évig tanulták, matekból olyan anyagrészeket is tanítottunk, amik itt legfeljebb emelt szinten szerepelnek. Nem azt mondom, hogy a szerbiai rendszer a jobb, de elgondolkodtató a dolog.
Mióta tanít a Németh László Gimnáziumban?
2006 szeptemberétől dolgozom az NLG-ben.
Mi a tanítás szépsége?
Hiszem azt, hogy tanárként is segíthetem, alakíthatom a diákok pályaválasztását, életét. Amikor elbizonytalanodok, szinte mindig jön egy visszajelzés a volt tanítványaimtól, és ez újabb lendületet, impulzust ad.
Köszönöm az interjút, további sok erőt ehhez a hivatáshoz!
Albert Anett
|