Mozgóképkultúra és médiaismeret érettségi
MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET
GYAKORLATI VIZSGAFELADATOK
2010. MÁJUS-JÚNIUSI VIZSGAIDŐSZAK
A/1.
VIDEOFILM-JELENET KÉSZÍTÉSE
Tervezzen a következő párbeszédek valamelyike alapján fordulattípusú filmjelenetet oly módon, hogy
a dialógus lezáró mondatával kiegészíti a párbeszédet! A szükséges cselekményvázlat elkészítése után
válasszon helyszínt és szereplőket, dolgozza ki a rajzos beállítástervet (story board), majd forgassa le a
jelenetet!
A jelenetben csak a megadott párbeszéd hangozhat el!
1.
– Jé, mik ezek az izék?
– Ezek? Hát ezek, ezek felhők!
– És mik azok a felhők?
– …………………………
2.
– Végül is elmegy?
– Az a helyzet, hogy igen.
– Semmit sem tehetek, hogy maradjon?
– ……………………………………….
Munkájához csatoljon (a vizsgakövetelményekben előírt terjedelemben) munkanaplót, amelyben
ismerteti a megvalósítás során adódó problémákat, a választott formai megoldások indoklását és az
elkészített filmjelenettel kapcsolatos önértékelést! Jellemezze, milyen típusú filmből származna a
készülő jelenet, miért jelent fordulatot a cselekményben!
A/2.
MONTÁZSVÁLTOZATOK KÉSZÍTÉSE
Tervezzen meg egy olyan kétszereplős és egymáshoz közvetlenül kapcsolódó helyszíneken játszódó
szituációt, amelyben az egyik szereplő a jelenet egy adott pontján átmegy a másik helyszínre, ahol
olyasmi történik vagy olyasmi látható, amely a két szereplő közötti viszonyban a jelenet elején
bemutatott helyzethez képest komoly változást hoz!
A jelenet feldolgozásához készítsen két beállítástervet! Az elsőben a jelenetet rövid, egymásra vágott
snittekkel mesélje el, majd tervezzen másik változatot is, amelyben az elbeszélés a teljes jelenetet egy
beállításban, belső montázzsal mutatja be a nézőnek!
A beállítástervek lejegyzése során törekedjen arra, hogy a szereplők és a kamera helyzetének
változásait bemutassa, hogy az világosan követhető legyen!
Ezt követően készítse el, forgassa le mindkét változatot!
Munkájához csatoljon (a vizsgakövetelményekben előírt terjedelemben) munkanaplót, amelyben
ismerteti a koncepciót, a megvalósítás során adódó problémákat, a választott formai megoldások
különbözőségének értelmezését, indoklását és az elkészített filmjelenetekkel kapcsolatos önértékelést!
Jellemezze, milyen típusú filmből származna a jelenet egyik vagy másik változata!
A/3.
INTERJÚ KÉSZÍTÉSE
Készítsen minimum 6, maximum 9 perces szerkesztett, rádiós interjút a féltékenység problémájáról!
Az interjúban szólaltasson meg legalább három riportalanyt, a szerkesztés során pedig törekedjen arra,
hogy a személyes tapasztalat hitelével alátámasztva, eltérő nézőpontokból mutassa be a kérdést!
Az interjúhoz mellékeljen munkanaplót (a vizsgaleírásban előírt terjedelemben), amelyben vázolja a
munka előkészítésének fázisait, a téma és az interjúalanyok kiválasztásának szempontjait! Térjen ki
arra is, miképpen készült fel a beszélgetésekre, hogyan szervezte meg az interjúkat s milyen
körülmények között zajlott a felvétel! Fejtse ki, milyen típusú rádióműsorba készült anyagról van szó,
valamint azt is foglalja össze, milyen szempontok szerint szerkesztette meg a nyersanyagot! Végül a
felkészülés és a vágás szempontjait, illetve az elkészült anyagot összevetve mutasson rá a kész interjú
erős és/vagy gyenge pontjaira!
B/1.
EGY DÁN FILM (ELEMZŐ ESSZÉ)
Készítsen (a vizsgaleírásban előírt terjedelemben) elemző esszét Egy dán film címmel, amelyben
választ egyet a következő – az utóbbi években bemutatott – sikeres dán filmek közül: Mifune utolsó
dala; Ádám almái; Zöld hentesek1, majd a filmből szabadon kiválasztott három kulcsjelenet elemzése
alapján értelmezze a történetet, jellemezze az elbeszélésmódot, valamint a szerepjátékot! Elemzésében
térjen ki arra is, vajon a választott film elveti vagy követi, s ha igen, mennyiben követi a dán Dogmairányzatot!
B/2.
PLÁNHASZNÁLAT (ELEMZŐ ESSZÉ)
Készítsen (a vizsgaleírásban előírt terjedelemben) elemző esszét, amelyben értelmezi a közeli és
nagyközeli (szuperközeli) plánok használatát Enyedi Ildikó Simon mágus2 című filmjében! Az
elemzést építse három – a közelképek használata szempontjából fontos, érdekes – kulcsjelenetre!
A közelképek Enyedi-féle használatának elemzése kapcsán utaljon Balázs Bélának a Film szelleme
című művében megfogalmazott, a közelképről írt gondolataira is!
B/3.
A MÉDIA ÉS MICHAEL JACKSON (ELEMZŐ ESSZÉ)
Készítsen (a vizsgaleírásban előírt terjedelemben) elemző esszét Sztár és ikon címmel arról, hogy
miért vált Michael Jackson, a popénekes élete és személyisége a bulvármédia számára ideális,
kimeríthetetlen témává!
Az elemzéshez használjon minimum nyolc klipet és/vagy filmrészletet, továbbá legalább öt, a sajtóban
vagy az interneten elérhető – a Jackson-jelenség feldolgozásához alkalmas – médiaszöveget
(híranyagot, interjút, publicisztikát)!
1 A filmeket kiadták DVD-n.
2 A filmet kiadták DVD-n.
C/1.
KÉT HELYSZÍN, KÉT SZEREPLŐ (FILMETŰD KÉSZÍTÉSE)
Készítsen rövid, maximum négyperces, két helyszínre és két szereplőre szervezett, dialógust nem
tartalmazó fikciós rövidfilmet, amelyben az egyik helyszín egy híd, a másik helyszín egy porta és az
egyik szereplő karakter a meglopott, a másik szabadon választható!
Munkájához mellékelje a forgatókönyvet és a munkanaplót (a vizsgaleírásban előírt terjedelemben),
amelyben vázolja eredeti koncepcióját, összefoglalja a megvalósítás során adódó nehézségeket,
kérdéseket és azok megoldását, majd összeveti az eredeti tervet az elkészült munkával! A
munkanaplóban azt is mutassa be, melyek az elkészült mozgóképes anyag sikeres és esetleg
gyengébben sikerült mozzanatai!
C/2.
KISKORÚAK VÉDELME – KORHATÁRKARIKÁK (ELEMZŐ ESSZÉ)
Készítsen (a vizsgaleírásban előírt terjedelemben) esszét Korhatárkarikák címmel, amelyben kifejti a
szabályozás fontosabb indokait! Munkájában térjen ki a szabályozással kapcsolatosan felvetődő
legalább három további fontos, vitára okot adó problémára! Dolgozatához legalább három, a kérdést
szakszerűen tárgyaló anyagot ismerjen meg, és érvelésében hivatkozzon azokra is!
C/3.
VAN GOGH A FILMVÁSZNON (ELEMZŐ ESSZÉ)
Hasonlítson össze két tetszőleges, Van Gogh életét és munkásságát feldolgozó filmet (pl.: Maurice
Pialat Van Gogh; Robert Altman Vincent és Theo3)!
Vizsgálja meg, milyen eltérő és milyen hasonló formanyelvi eszközökkel élnek a filmkészítők a
karakterválasztás, a cselekményszervezés és a vizuális megjelenítés terén, milyen megoldásokat
alkalmaznak a festői kép filmvásznon történő megjelenítésére! Állításainak bizonyítását filmenként
legalább három-három jelenet alapos elemzésére építse!
3* A filmeket kiadták DVD-n.
http://www.oh.gov.hu/kozoktatas/aktualis-erettsegi/2010-evi-majus-juniusi#4
|