Médiamánia
Tartalom
Menü
 
médiaTECHNIKA
 
médiaELMÉLET
 
FILMmánia
 
SzÖVEGmánia
 
 
médiaBóklászó
 
átjáró
 
Hallgass!!!

RÁDIÓ7

 
FOTÓbirodalmak
 
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
Nem a dicsőségünk múlik, csak a zidő
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
hogy el ne késs :)
 
intimzóna :-)
 
 
Édes élet

Édes élet

Peter's blog

 
Teszünk egy ajánlatot!
Teszünk egy ajánlatot! : Ponyvaregény

Ponyvaregény

Az erőszak és a véletlen szerepe a Pulp Fictionban


Az erőszakkal való sokkolás ugyanarra a sorsra jutott, mint minden más egykor új esztétikai hatás: eltompult, megszokott lett, nem vált ki akkora izgalmat. A nyolcvanas évek filmes erőszakhullámának lecsengése után eljött az intellektuális feldolgozás korszaka. A Pulp Fiction ennek megfelelően ragyogóan van elhelyezve két filmcsoport határán. Ötletesen ötvözi az amerikai tömegfilm vulgaritását és a modernista műfészfilmtradiciónak a véletlenre épülő dramaturgiáját. És ami ebből az egészből kijön, az egy érdekes gondolat az erőszak logikájáról. A Pulp Fictionban (nem úgy mint Tarantino első filmjében, a Reservoir Dogsban) az erőszak nem pusztán önmagáért az élvezet tárgya, a Pulp Fictionban az erőszakkal való élvezkedésnek üzenete van. A film kérdése ugyanaz, mint (az egyébként szintén Tarantino ötletből készült) Született Gyilkosokénak: hogyan lehet kilépni az erőszak ördögi köréből? Az erőszak ugyanis öröktől fogva létező életforma, amelyet élni lehet, és nincs ésszerű érv, amely lebeszélhetne róla. Csak kiugrani lehet belőle, vagy belehalni. Kikászálódni belőle képtelenség. Maga a film öt lazán összefüggő sztori füzére, melyek azonban nem időrendi sorrendben követik egymást. Tarantino darabokra szedi és kifordítja a történetet. Az időrendileg középen lévő éttermi jelenet fogja keretbe a film többi epizódját íly módon lezárva az erőszak öngerjesztő körforgását. Az egész epizódfüzér legfőbb tétje az, hogy mi történik ebben a keretjátékban. Mondhatni a közbülső rész szerepe semmi más, mint e keret értelmezése. Ez az a pont, ahol megszakad az erőszak-lánc, hiszen Jules nem lövi le Pumpkint. A film nyitva hagyott kérdése az, hogy mi lesz ezután az étteremből megszégyenítve távozó Pumpkin és Honey-Bunny sorsa: belekerülnek a már említett erőszak körforgásba, vagy megtanulják a leckét, hogy minden erőnél van nagyobb erő. A Pulp Fiction azt mutatja be, hogy az élet minden területére kiterjedő, szokványossá vált erőszak világában, ahol a dzsungel törvénye uralkodik, az erőszak többé nem a lázadás egy formája. A dzungel törvénye két elv érvényesülését jelenti: a nagyobb erőét, és a véletlenét. Aki az erőszak életmódját éli, csak a nagyobb erő elvét ismeri el. De minthogy minden erővel szemben előbb-utóbb megjelenik egy még nagyobb erő, ennek az elvnek a követése egyenesen vezet a pusztuláshoz. Tarantinó filmjében a bűnnek büntetése van. Itt közelíthetjük meg az erőszak üzenetét. A legnagyobb bűn ugyanis ebben a filmben nem a gyilkolás, hanem a vakság. Tarantino hősei nem azért halnak meg, mert ölnek, hanem mert azt hiszik, hogy ők a legerősebbek, és ezért megtehetik, hogy ne nézzenek körül, és így ne vegyék észre az önmaguknál nagyobb erőt.

De hogyan vehető észre a nagyobb erő? Úgy, hogy az ember figyel a véletlenekre, meglátja bennük a jelet. Tarantino ötletét nem az erőszak-életmód gyökerének feltárásában kell keresni, hanem abban, hogy az erőszak, ha életmóddá válik, valójában véletlenszerű lesz, s az, hogy ki öl meg kit csak azon múlik, hogy kik találkoznak. A körből való kitörésnek a kulcsa éppen ezért ennek a véletlenszerűségnek a megértésében rejlik. Ezért válik fontossá, hogy ki mit lát a véletlenben és nagyából e mentén dől el, hogy kinek kell meghalnia és ki maradhat életben. Ezt legjobban a két főszereplő Vincent és Jules példáján figyelhetjük meg. Vincent környezetében minden fontos esemény akkor történik, amikor ő vagy valaki más éppen vécén van. (Amikor áldozataikra rátörnek az egyik épp a fürdőszobában van, Mia akkor szívja túl magát, amikor ő vécére megy, ugyancsak ott van az éttermi támadásnál is, és végzetét is az jelenti, hogy Butch pont akkor ér haza, amikor ő a dolgát végzi.) Vincent nem tanul a véletlenből, nem képes benne jelet látni, ellentétben Jules-lel aki meglátja a jelet az őket "kikerülő" golyókban. Számára ez figyelmeztetéssé vált, hogy az erőszakkal se lehet mindíg biztosra menni. A film arra tanít, hogy a véletlenben feltétlenül jelet kell látnunk, hiszen a véletlenek előbb vagy utóbb egy nagyobb erő elé vezetnek bennünket. Ha egy ilyen találkozást sikerül is megúsznunk, rögtön ki kell szállni, mert a következőt már nem éljük túl. A lényeg a jel, melyet Jules észre is vesz és életben marad. A kérdés ezután már csak az, hogy mit tesz ezután Pumpkin és Honey-Bunny. Vajon észreveszik-e a jelet, amit Jules mutatott nekik? Jules mindent megtesz, hogy megértsék: itt véletlenül megszakadt az erőszak ördögi köre. Odadja minden pénzét, s hagyja őket elmenni az összerabolt holmival, de csak azért, hogy még világosabb legyen: a következő alkalommal már biztos nem lesz szerencséjük.

Felhasznált irodalom:Kovács András Bálint: Az erőszak léhasága (FILMVILÁG 95/4)

 
 
Döntsd el!
Lezárt szavazások
 
Válassz!
Lezárt szavazások
 
 
Olvasási nehézség?
 
Írj helyesen!
 
számláló
Indulás: 2006-02-19
 
Linkgyűjtemény
 
 
Tartalom

Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!