Kontroll
A film a budapesti metró és a metróellenőrök világában játszódik. Ám mégis a helyszín, amit bemutat, az egy fiktív föld alatti világ. Sem maga a helyszín, sem az ott történő események, sem az események szereplőinek nincs köze BKV-hoz, mert a rendező egyetemes jeleneteket, gondolatokat mutat be, a helyszín ami megjelenik a filmben csupán szimbolikus.
Következő bemutatandó filmem a Kontroll címet viseli. A film műfaja eléggé meghatározhatatlan, egyesek krimi-akció-thrillernek, vígjátéknak, mások társadalombíráló műnek nevezik. Figyelemre méltó a metró halvány fényeiből és árnyékaiból kikevert képi világ, a film által teremtett, a kelet-európai mindennapokat idéző környezet, és az hogy nem csak a főbb, hanem a fontosabb mellékszerepek egy részét is népszerű és sikeres magyar színészek játsszák. Továbbá a film erényei közé sorolják a képi világgal teljes egységet alkotó filmzenét, melyet a Neo együttes alkotott meg.
A rendező Antal Nimródot elsősorban a Jó és Rossz küzdelme érdekli és érdekelte a film készítésekor.
A film a budapesti metró és a metróellenőrök világában játszódik Ám még is a helyszín, amit bemutat az egy fiktív föld alatti világ. Sem maga a helyszín, sem az ott történő események, sem az események szereplőinek nincs köze BKV-hoz, mert a rendező egy egyetemes jeleneteket mutat be, a helyszín ami megjelenik a filmben csupán szimbolikus.
A film a jelenben játszódik, főszereplője Bulcsú (Csányi Sándor), aki egy mérnöki pályát hagyott ott, vélhetően a túlhajszolt mindennapi élet és a fáradalmas küzdelmek elől menekülve a metró világába. Ez a alvilág vált otthonává, amit nem képes elhagyni, ágy helyett a piszkos kőlapokon alszik a metróállomásokon. Itt ismerkedik meg Szofival (Balla Eszter), akibe első látásra beleszeret; s aki az ex-mozdonyvezető, jelenlegi metróvezető Béla (Kovács Lajos) lánya.
Bulcsú egy öttagú ellenőrbrigád tagja. Munkatársai jellegzetes magyar figurák. A pályakezdő és mindig közvetlen, pozitív hozzáállású újonc, Tibi (Nagy Zsolt); a harminc éve a vállalatnál dolgozó, és fegyelmet tartó, Professzor (Mucsi Zoltán), a higiéniai hiányosságai miatt minden más munkahelyről elbocsátott suhanc, Lecsó (Badár Sándor), a szintén fiatal, egy különös narkolepsziában szenvedő Muki (Pindroch Csaba). Ők jelentik a vígjátéki elemet a filmben humoros csetlés-botlásaikkal, vicces bemondásaikkal és azzal, hogy állandóan véresre verik őket hol a rivális ellenőrbrigádok tagjai, hol a metrón utazó futballszurkolók. Egy másik érdekes mellékszereplő, Gyalogkakukk (Mátyási Bence) megjelenése. Egy fiatal és gyorslábú kölyök, az ellenőrök réme, aki állandóan lefújja őket habspray-vel, és a mesében lévő gyalogkakkuk módjára minding meglóg az ellenőrök elől.
A filmben a thrillerelemet a filmben egyrészt Árnyék (Szabó Győző) képviseli, egy csuklyás-bőrkabátos sorozatgyilkos, aki áldozatait, a kiszemelt utasokat rendre a metrószerelvény alá löki; másrészt pedig a depresszióba süllyedt, a megaláztatásokat elviselni képtelen és gyilkossá váló ellenőr, Laci (Nádasi László) tragédiája.
A nappali jelenetekben szereplők jelmezei többnyire hétköznapiak, kivéve pár igen különös mellékszereplőé, mint Szofié, ki egy medve jelemzbe járja a metrókat. A rendező elmondása szerint ez a különös jelmez mutatja Szofi angyali mivoltát a sötét és kopott metróállomások világában.
A film zenéjét a Neo készítette, a mai divatos lüktetős elektromos techno, amely visszatükrözi a budapesti bulik hangulatát, a „metro-bulik” fontos hozzávalója is egyben.
Ajánlom mindenkinek a filmet mivel nagyon szórakoztató, elüt a többi film sablonosságával és kitör a filmezés adta korlátokból. Szerintem az egyik legjobb sikeres hazai film.
|