Akinek a fantáziája a munkája
Interjúmat Borbély Zitával készítettem, aki Budapesten, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervező grafikus szakán sikeresen végzett. Most a Graphasel Design Stúdióban dolgozik, mint tervezőgrafikus.
Szia Zita! Köszönöm,hogy elfogadtad a felkérésem az interjúra! Első kérdésem az lenne,hogy mikor döntötted el, hogy ilyen irányban szeretnél továbbtanulni?
Szia Böbi! Gimnazista koromban, végzősként döntöttem el, hogy tervezőgrafikával szeretnék foglalkozni. Akkoriban külön rajzórákat vettem Házi Andreától Érden, aki a Képzőművészeti tervezőgrafika szakán végzett. Nagy hatással volt rám a diplomamunkája; mikor bemutatta nekem, egyből megláttam az irány lehetőségeit.
Hogyan készültél az egyetemi felvételire?
Egy darabig Házi Andreánál készültem rá, de aztán több rajzkörben is kipróbáltam magam. A legfontosabb a Pika Nagy Árpád, Sebestyén Zoltán és Kácser László által vezetett kör volt. Itt sokat fejlődtem rajzilag és szakmailag is, és ez főleg Pika Nagy Árpád érdeme. Felkészülésképp tanulmányrajzokat, aktokat és portrékat készítettem ekkoriban, valamint film, illetve színházplakátokat, illusztrációkat és fotókat. Ilyen jellegű munkákból állítottuk össze a felvételi első fordulójához szükséges mappámat.
Mennyivel másabb az egyetemi élet a középiskolaihoz képest?
Az egyetemen sokkal önállóbbnak kell lenni, például sok esetben a hallgatónak kell utánamennie, mik is a pontos követelmények. Ilyen szempontból nehezebb, viszont nagyobb a szabadság is. Mindenki magának ütemezheti be, mikor melyik tárggyal mennyit halad, csak az számít, hogy az adott osztályzásra vagy vizsgaidőpontra felkészült legyen. Emellett persze a közeg is más, mivel itt már olyan emberekkel vagy körülvéve, akik így vagy úgy, de kapcsolódnak az érdeklődési körödhöz, mondjuk úgy szakterületedhez. Én nagyon élveztem ezeket az egyetemi éveket.
Volt-e olyan pillanat az egyetemen,amikor úgy érezted,hogy mégse ezt a szakot kellett volna válsztanod?
Azt hiszem az emberek többségének, mikor komolyabb nehézségek adódnak, néha megfordul ilyesmi a fejében. De összességében azt gondolom nagyon jó döntés volt ezt a szakot választanom.
Van-e tervezőgrafikus példaképed?
Damien Conrad egy remek grafikus. Az külön becsülendő és érdekes benne, hogy egyéniség tudott maradni egy alkalmazott pályán. Nagy benne a kísérletező kedv, és abban, hogy ilyen eredményesen tudja ezt végezni, nagy a szerepe a szakmai tudásának is. A nyomtatási és különféle gyártási eljárások határain mozog, aminek izgalmas eredménye, hogy a munkái az egyedi és a sokszorosított grafikák világa között helyezkednek el. Koncepciókat dolgoz ki, és képes végigvinni őket.
Milyen fő tantárgyaid voltak az egyetemen?
A művészettörténet a legfontosabb elméleti tárgy, ezt minden szaknak végig kellett vinnie, öt éven keresztül. Végül államvizsgázni kellett belőle, akár csak esztétikából, ami szintén fontos tárgy volt. Az ábrázoló geometriát és az anatómiát is csaknem minden szak tanulta, és anatómiából zárásképp szigorlatozni is kellett. Ezeken kívül vannak még kötelezően választható, illetve szabadon választható, elméleti tárgyak, mint a művészet intézményei, a képelemzés szeminárium, a XX. századi magyar művészet, a jelenkori művészetek, a művészetpszichológia, stb. Ezek mellett szakonként eltérő szaktárgyaink is voltak, így nekem tervezőgrafikán: a tervezőgrafika elméleti vonatkozásai, a tervezőgrafika története, a betűrajz, a műhelymunka, stb.
Mi volt a kedvenc tantárgyad?
Egy a hierarchiában nem túl lényeges tárgyat, a klasszikus fényképészeti technikákat szerettem a leginkább.
Mi a kedvenc technikád?
Leginkább számítógépen dolgozom, de ezt szeretem vegyíteni a manuális dolgokkal, például festett, rajzolt alapokkal.
A munkahelyeden mik a feladatok?
Szerencsére elég sokféle jellegű feladatunk van. Például logók, arculatok tervezése, promóciós anyagokhoz grafikai tervek készítése, plakátok, étlapok, hirdetési, tájékoztató jellegű anyagok készítése. Én leginkább az illusztrációs jellegű munkáknak örülök, például azt nagyon szerettem, mikor kabala figurát kellett tervezni egy cégnek. De az eddigi legkülönlegesebb és egyben kedvenc munkám ennél a stúdiónál egy promóciós pop-up kártya tervezése volt.
Mik a hosszútávú terveid?
Szeretnék tovább fejlődni a szakmámban, és szeretnék illusztrációkkal, fotókkal és pop-up könyvekkel foglalkozni.
Köszönöm az interjút! További sok sikert kívánok!
Donnák Erzsébet 11.b
|