Raphírek
A hip-hop egy zenei műfaj és egy életstílus is egyben ami magába foglal megannyi dolgot, például a zenét, az öltözködést, a szlenget. A hip-hop az Egyesült Államokból, Bronxból indult. Gyökerei az afro-amerikai zenére vezethetők vissza. Van saját zenei stílusa, a rappelés és a lemezkarcolás, van saját tánckultúrája is, ami a break, rajz/festői stílusa a graffiti, valamint rengeteg sport is hozzáköthető, mint a kosárlabda és a streetball. A hip-hop rétegzene, így nem véletlen, hogy hazánkban nehéz ezzel kapcsolatos információkhoz jutni, azonban a www.raphirek.hu-t figyelve képben lehetünk egyaránt a külföldi és a hazai eseményekkel kapcsolatban is. A Thamole néven ismert, Fekete István az oldal főszerkesztője, kinek segítségével megtudhatjuk, hogy milyen is ez az oldal.
Milyen volt a kezdet?
2006 augusztus közepén indult az oldal. Egy miskolci srác fejéből pattant ki az ötlet és ő is valósította meg, Feriboy néven vált ismertté az olvasók körében.

Te mikor és hogyan csatlakoztál az akkori főszerkesztőhöz?
2006 szeptember végén találtam rá a raphirek.hu-ra. Ugyanazzal az információ réteggel, tartalommal találkoztam, mint ami engem is érdekel. Nem tudtam, hogy Magyarországon is létezik ilyen oldal. Először csak olvasó voltam, később szerkesztő lettem, azaz híreket küldtem be és mivel jónak találta a főszerkesztő publikálta azokat.
2007 februárjában teljes jogú szerkesztő lettem, mivel tetszettek a látogatóknak a munkáim.
Feriboy, azaz a főszerkesztő fél év múlva nem tudott elég időt szakítani az oldalra, ezért én vettem át a raphirek.hu irányítását, mely a mai napig üzemel, sőt egyre sikeresebb.

Körülbelül hányan látogatják és melyik korosztály?
Oldalunk célközönsége 10 és 30 éves kor közötti fiatalokból áll. Havonta 3-4000 olvasóból mára mintegy 35000 feletti olvasótáborral rendelkezünk. Az országban a második leglátogatottabb oldal vagyunk hip-hop kategóriában. Fontos megjegyezni, hogy hazánkban ez rétegzenei irányzatnak számít, így büszkék vagyunk arra, hogy ennyi embert tudhatunk rendszeres látogatónak.
Kialakítható rendszeres kommunikáció a látogatókkal, a látogatók között, lehetséges az oldalon keresztül új ismeretségekre szert tenni?
Az olvasókkal való interaktivitás napi rendszerességű, személyes találkozásokra a koncertek és egyéb események során nyílik lehetőség. Folyamatosan kialakulnak barátságok a honlapot látogatók között. Az öt év alatt több barátságra tettem szert, velük napi kapcsolatban vagyok, mi több néhányuk segítik munkánkat ötleteikkel.
Többször is többes számban beszéltél, miért?
Több mint 3 évig egyedül működtettem a rap híreket, majd 2010 márciusában egy tehetséges fiatal, aki Gizmo néven ismert, megkeresett, hogy bemutassa saját oldalát nekem. Tetszett a munkája, így szerkesztőtársnak kértem fel és ő elvállalta. A mai napig szerves része az oldalnak, más megvilágításban látja a dolgokat, mint én, de minden esetben közös nevezőn vagyunk. Új témáinkat, újjításainkat közös megbeszélések után valósítjuk meg.
Milyen cikkeket, rovatokat írsz? Milyen gyakran?
Amerikai hip-hop előadók életével, mindenapjaikkal, munkásságaikkal foglalkozunk hírek, riportok, interjúk formájában. Hazánkba érkező külföldi sztárokkal mindig próbálunk interjút készíteni a hazai olvasótábor számára. Az itthoni fesztiválokról, koncertekről is beszámolunk, miken gyakran részt is veszek. Naponta írok, attól függően, hogy engedik személyes dolgaim. 7 hete elindította szerkesztőtársam a raphirmorzsákat, ami vasárnap esténként jelenik meg, miben összefoglaljuk a hét legfontosabb eseményeit egy-egy mondatban. A fiatal feltörekvő magyar tehetségeknek is teret adunk, albumaik, munkáik letölthetők az oldalon keresztül, ha azok bizonyos kritériumoknak megfelelnek.
Bizonyára nagy feladat a raphirek.hu főszerkesztőjének lenni, s rendszeresen leadni a legújabb híreket, mégis mennyi időt vesz igénybe?
Nagyban befolyásolja a mindennapjaimat, mert fontosnak érzem olvasóinkkal közölni, ami a tengerentúlon történik. Egy-egy hír, cikk megírása 30 perctől akár másfél óráig is tarthat, mivel több forrásból ellenőrzöm le az új információk valóságalapját. Természetesen csakis hiteles angol nyelvű oldalakról fordítok, illetve merítem forrásaimat. Hírátvételt szinte soha nem alkalmazunk, csak első kézből közöljük a kint történt eseményeket a magyar olvasók felé. Feladataim akkor sűrűsödtek meg, mikor megkeresett egy országos terjesztésű magazin tulajdonosa, ide mint szerkesztő csatlakoztam a külföldi sztár hírek vonalán. Ezen felül a magazinhoz tartozó weboldalhoz is munkaanyagokat kellett beküldenem. Munkámért minimális ellenszolgáltatást kaptam. Az évek alatt számos kisebb-nagyobb honlap megkeresett, hogy legyek csaptuk részese, de kitartok saját oldalam/oldalunk mellett.
Miben különbözik a többi oldaltól?
Írásaink minősége, mennyisége, illetve a széles spektrum, melyen mozgunk megkülönböztet minket a többi hazai oldaltól meglátásom szerint. Nem csak bizonyos előadókkal foglalkozunk, mint sokan mások, hanem a legkevésbé ismert előadótól kezdve a legfelkapottabb sztárig mindenkivel. Sokszor elsőként közlünk le minden amerikai eseményt, nem pedig másodkézből. Látogatóink többsége az évek során regisztrált és rendszeresen kommunikál egymással, így munkánkat előrébb viszik építő kritikáikkal, észrevételeikkel.
Mit értél el az oldal kezdete óta?
Magyarország legjelentősebb koncert szervezőivel alakítottam ki igen jó partnerkapcsolatot, mely olyan lehetőségeket biztosít az oldal számára, ami méltán teszi egyedivé az oldalt a hazai palettán (exklúzív interjúk, riportok, találkozások sztárokkal). Jelenleg a két legnagyobb koncertszervező csapattal vagyok napi kapcsolatban. 2009 decemberétől saját ruházati vonalat indítottam el, az oldal logójával, pulóverek, pólók formájában. Ezeket nálam lehet megrendelni, igen széles választékban. Ezt mind marketing szempontból, mind magammal szemben fontosnak éreztem megvalósítani. Mára kisebb koncertek, bulik szervezői keresnek meg, hogy reklámozzam az adott eseményt, s ezekért cserébe többnyire belépőjegyeket kapok. Fontos megemlíteni, hogy mára a kultúrához tartozó webshopokkal is jó partnerviszonyt alakítottam ki.
Bán Viki

|