Média OKTV
::MM:: 2006.09.28. 06:56
Ha ki akarod próbálni magad, csináld végig a feladatokat!
2.1.5. Mozgóképkultúra és médiaismeret
A versenyben nincsenek kategóriák, két fordulóban zajlik, valamint a szervezésben és lebonyolításban közreműködik a Magyar Mozgókép- és Médiaoktatási Egyesület (MMME) Tanulmányi-verseny munkacsoportja és a Vizuális Világ Alapítvány.
A versenyzőknek az első fordulóban pályamunkát kell beadniuk, amely egy projektfeladat és munkanapló, valamint egy esszé kidolgozásából áll az alábbiakban megadott témák közül egyet-egyet kiválasztva.
A pályamunka jeligés. A jeligét fel kell tüntetni a pályamunkán, de ezen kívül más jelölést (pl. iskolai bélyegzőt, nevet) nem szabad alkalmazni. Minden pályamunkához egy lezárt borítékban kell mellékelni a versenyző adatait (a nevét, az évfolyamát, az osztályát, az iskolája nevét és városát, a felkészítő tanár nevét, valamint a jeligét) tartalmazó adatlapot (4. sz. melléklet). A borítékon csak a jelige szerepelhet.
A versenyzőknek a jeligével ellátott pályamunkát – a felterjesztési határidő figyelembe vételével – át kell adniuk az iskola igazgatójának. A pályamunkákat a jeligés borítékkal együtt az iskola igazgatójának kell továbbítania az OKÉV Központi Főigazgatósághoz az alább megjelölt határidőig.
A pályamunka elkészítésének szabályai:
– Az esszé terjedelme – a képmelléklet, az irodalomjegyzék, a tartalomjegyzék leszámításával – 6-8 gépelt oldal lehet (12-es betűméret, 1,5-es sortávolság).
– Az átvett szövegek, idézetek, ábrák, irodalmi hivatkozások stb. forrásait a tudományos munkákban szokásos módon kell megjelölni.
– A versenyzők törekedjenek a megfelelő stílusra és helyesírásra, mert a versenybizottság ezt is figyelembe veszi az értékeléskor.
– A projektmunka anyagát a feladat kiírásától függően VHS-kópián vagy hangkazettán, de lehetőleg valamely szabványos digitális formátumban CD-n vagy DVD-n kell eljuttatni a bírálóbizottsághoz.
– A pályamű kizárólag a versenyző önálló munkája lehet. Amennyiben a versenybizottság ennek ellenkezőjét állapítja meg, a versenyzőt kizárja a verseny résztvevői közül.
A verseny anyaga
A projektfeladat témái:
- Készítsen minimum 16 maximum 24 képből álló digitális fotósorozatot Türelem címmel! Keressen (vagy készítsen) hozzá zenét és/vagy zörejeket. Szerkesszen hangos prezentációt a kép- és hanganyagból a PowerPoint szoftver alkalmazásával! Koncepcióját és a munka során szerzett tapasztalatait munkanaplóban mellékelje!
- Készítse el valamely (szabadon választott) expresszionista némafilm vagy szovjet avantgárd némafilm mai, hangosfilmes remake-jének egy rövid (maximum 3 perces) jelenetét! A részlethez mellékeljen munkanaplót, amelyben részletesen megindokolja és értékeli a hangosfilm alkalmazásából adódó formanyelvi eltéréseket, változásokat, a koncepciót és a munka tapasztalatait!
- Hallhatatlan címmel készítsen maximum nyolc perces portré- vagy dokumentumfilmet egy olyan csoportról (vagy a csoport olyan tagjáról), aki(k)nek a nagy látogatottságú (mainstream) média rendszerint nem ad hangot, aki(k) sajátos helyzetük következtében amúgy is a perifériára szorult(ak). Olyan ember(eke)t mutasson be, olyan személyiség(ek)et szólaltasson meg, akivel vagy akikkel valamilyen értelemben azonosulni tud! A filmhez mellékeljen munkanaplót, amelyben indokolja a témaválasztást, vázolja a koncepciót és a forgatás/vágás során szerzett tapasztalatokat!
Az esszé témái:
- Készítsen összehasonlító elemzést Kim Ki Duk Tavasz, nyár, ősz, tél … és megint tavasz (dvd-n elérhető), illetve Az íj (mozibemutató 2006. április) c. filmjeiről! Az esszé bevezetéseképpen adja meg az összehasonlítás szempontjait, és indokolja, miért ezen szempontok szerint veti össze a két filmet!
- Készítsen összehasonlító elemzést, amelyben összeveti Bunuel Viridiana, Gibson Passio és Jewison Jézus Krisztus Szupersztár c. filmjeinek „utolsó vacsora-jeleneteit”! Az esszében térjen ki arra is, hogyan utalnak az egyes filmek az utolsó vacsora talán legismertebb képzőművészeti feldolgozására, Leonardo Utolsó vacsora c. freskójára!
- A média napirend-kijelölő funkcióját tárgyaló elmélet alapján készítsen egy szabadon választott esemény vagy eseménysorozat média-reprezentációjáról elemző esszét, amelyre vonatkozóan megvizsgálja az „agenda-setting” elmélet alkalmazhatóságát! A választás során vegye figyelembe, hogy a szóban forgó esemény vagy eseménysorozat első médiabeli megjelenése 2006. június 1. és 2006. november 30. közé essen!)
Első forduló
– Projektfeladat (elérhető pontszám 50 pont).
– Egy gyakorlati feladat elkészítése a megadott témára.
– Munkanapló csatolása az előbbi feladathoz.
– Esszé megírása gyűjtőmunka alapján (elérhető pontszám 50 pont).
Második forduló (döntő)
– Szóbeli (elérhető pontszám 50 pont).
– A bírálóbizottság kérheti a versenyzőt az első fordulóban benyújtott versenymunkával kapcsolatos kérdések kifejtésére (a projektmunka szóbeli megvédése).
– A helyszínen kapott mozgóképi szövegértési és/vagy valamely médiaszöveggel kapcsolatos médiaelméleti probléma megoldása írásban (röviden, vázlatosan kifejtett formában), majd az észrevételek szóbeli megvédése a bírálóbizottság előtt egyénenként vagy kisebb csoportokban (vita/debate/ formában).
A verseny szervezése
Az első fordulóban a pályamunkák felterjesztésének (kézbesítésének vagy postára adásának) határideje: 2007. január 12. (péntek).
– A pályamunkákat zárt borítékban az OKÉV Központi Főigazgatósághoz kell felterjeszteni (kézbesíteni vagy postára adni), a borítékra írják rá: "Mozgóképkultúra és médiaismeret OKTV". Valamennyi állóképet és írott anyagot floppy-n vagy CD-n is mellékelni kell.
– Az általános részben foglaltaknak megfelelően a határidő betartását a postabélyegző (kézbesítőkönyv) igazolja. A határidő után felterjesztett pályamunkákat az OKÉV elbírálás nélkül visszajuttatja az iskoláknak.
– A fordulót a Magyar Mozgókép- és Médiaoktatási Egyesület (MMME) Tanulmányi-verseny munkacsoportja és a Vizuális Világ Alapítvány bonyolítja le.
– A pályamunkákat a versenybizottság értékeli. Az értékelés szempontjai: a gyakorlati munkák esetében elsődleges a világosan előadott koncepció, a tudatos és átgondolt szerkesztés, a választott médiummal adekvát megjelenítés (a gondos kivitelezés elvárás, de a technikai professzionalizmus nem). Az elméleti/elemző munkákban a feladattal adekvát ismeretanyag mozgósítását és alkalmazását, az egyéni meglátásokat, a tájékozottságot, a kreatív problémamegoldást és az önálló kritikai megközelítést értékeli a versenybizottság. A munkanaplóban a tudatosság, a szakmai problémákkal való szembesülés és azok leküzdése, az alkotói folyamat ábrázolásának plasztikussága eredményezhet magasabb pontszámot.
– A versenybizottság a pályamunkák pontszáma alapján – a lehetséges létszámhatárom belül szigorú szakmai szempontok szerint – választja ki a döntőbe jutó versenyzőket.
– Az első forduló eredményeit az iskolai ADAFOR programon keresztül juttatjuk el az iskolákba, és az OKÉV Központi Főigazgatóság postán is küld értesítést a döntő fordulóba jutott versenyzőknek legkésőbb 2007. február 16-áig (péntek).
A második forduló (döntő) időpontja: 2007. március 30. (péntek), 10 óra.
– A fordulót az MMME Tanulmányi-verseny munkacsoportja és a Vizuális Világ Alapítvány bonyolítja le a javaslatuk alapján – az OKÉV által – kijelölt helyszínen.
– A feladatok teljesítését a versenybizottság értékeli. Az értékelés főbb szempontjai: filmformanyelvi érzékenység és tájékozottság, önálló véleményalkotás, szóbeli kommunikációs készség.
– A verseny végeredményét a döntő fordulóban elért pontszámok alapján kialakult sorrend adja. Pontazonosság esetén az első fordulóban elért eredmény dönt a helyezésről.
|